10 עובדות על מערכת היחסים בין לקוחות לסופרי צללים

פוסט זה מיועד לכל האנשים ששוקלים לכתוב ספר, אבל אין להם זמן או יכולת להרים את הפרויקט הזה לבדם, ורוצים שסופר צללים יכתוב את ספרם בשבילם ובשמם. אבל לא רק, גם סופרי צללים ימצאו כאן חרך הצצה לעולמו של סופר צללים מנוסה שראה ושמע כבר הכל. עשרת הטיפים הבאים יגלו ללקוחות משהו על עבודתם של סופרי צללים, ולסופרי הצללים ישמשו צ'ק ליסט שמוודא שהם נמצאים על המסלול הנכון.

לפניך 10 עובדות על מערכת היחסים בין לקוחות לסופרי צללים:

1. לפני תחילת העבודה: ללקוחות ששוקלים לשכור את שירותיו של סופרי צללים מומלץ לבדוק את האתר שלהם ואת עבודותיהם הקודמות. על סופרי צללים, שרוצים לצאת לדרך עם מקצוע הרפתקני שכזה, להקים אתר אינטרנט מקצועי שבו הם מציעים את שירותיהם ומדגימים אותם. לרוב סופרי צללים אין את הפריבילגיה לבחור את לקוחותיהם אבל ללקוחותיהם יש ועוד איך, וחובה עליהם לבדוק עם מי הם עובדים, על כל המשתמע מכך, לפני שהעבודה מתחילה, כי הרי מדובר ב"רומן" ארוך-ארוך.

2. חוזה התקשרות מפורט: סופר צללים מנוסה לא יתחיל את עבודתו לפני ששני הצדדים חותמים על חוזה התקשרות שמציין את התנאים, את לוחות הזמנים, את ההגבלות ואת מסגרת התשלום. תפקידו של חוזה כזה הוא להגן על שני הצדדים – על הלקוחות שבוחנים ומאשרים מראש את כל פרטי העבודה, ועל סופרי הצללים שפעמים רבות מוצאים את עצמם עובדים חודשים על פרויקט שלא מגיע לסיומו, ולצערם כך גם התשלום עבורו.

3. מקדמה: אחת העצות החשובות ביותר לסופרי צללים היא לא להתחיל פרויקט גדול ללא מקדמה. ישנם לקוחות שיציעו אחוז ממכירת ספר בתמורה לביטול המקדמה או לעמלה נמוכה יותר. זה סיכון רציני שלסופרי צללים לא מומלץ לקחת, במיוחד בישראל הקטנה בה הסיכוי להתפרנס ממכירת ספר הוא מהנמוכים שיש. יתרה מכך, סופרי צללים מנוסים כבר יודעים שלא מעט מהפרויקטים הללו לא מבשילים בשל חוסר תקציב, חוסר הערכה של הלקוחות לכמות הזמן והמאמץ שנדרש לפרויקט סבוך שכזה ועוד מיני סיפורים ותירוצים. אם סופר צללים עבד על פרויקט שהושעה בעל כורכו, לפחות לא עבד בחינם. לקוחות וסופרי צללים אמורים להסכים מראש על תנאי בסיסי שכזה שמחייב את שני הצדדים.

4. סופרי צללים אמורים להשאיר את האגו שלהם בבית: לאנשים שכותבים לפרנסתם יש חלומות על תהילה והצלחה חובקת עולם. המנוסים שבהם כבר יודעים שלתת את הקרדיט למישהו אחר על ספר שהם עבדו עליו חודשים במקרה הנדיר, ויותר משנה ברוב המקרים, היא משימה לא פשוטה. עליהם לשמור על רמה גבוהה, איכות, יצירתיות וכושר המצאה כאילו הספר יתפרסם תחת שמם. זה לא קל. במיוחד בהתחלה. כי ספר משותף הוא כמו ילד משותף. אף הורה לא ירצה שהילד שלו יתעלם ממנו לכשיגדל, אך סופרי צללים יודעים שבחיים לא ישמעו את הילד הספרותי שלהם קורא להם "אמא" או "אבא". דרכם להתמודד עם התחושה הזו היא השלמה עם העובדה שבשביל זה משלמים להם, כדי שיעשו את מלאכתם על הצד הטוב ביותר בשקט, מבלי לזכות להוקרה על כך, כי המילים והניסוחים שלהם הם כבר לא שלהם. כדי לעשות זאת כראוי הם צריכים להשכיב את האגו לישון ברגע שהם מתחילים את הפרויקט ואם צריך, להוסיף על כך שיר ערש.

5. להתקרב אבל לא יותר מדי: כשכותבים ספר על היסטוריה משפחתית, זיכרונות אינטימיים או משפחה, שני הצדדים יצטרכו להתקרב. זו משימה מחייבת במיוחד עבור סופרי הצללים שבתום שלב התחקירים יצטרכו לספר סיפור אישי של אדם אחר מנקודת מבטו ולדבר בקולו. כדי לעשות את זה כמו שצריך חשוב לשמור על גבולות מקצועיים. לא מומלץ, נגיד, לאכול ארוחת ערב ביחד מבלי לדבר על הספר. לא מומלץ להפוך לחברים של ממש או לחצות את הקו העדין שבין לקוח לנותן שירות, גם אם יש בין שני הצדדים מערכת יחסים קרובה. אם רוצים, את זה אפשר לעשות אחרי שהפרויקט יסתיים, כי מעל לכל, על סופרי צללים להיות מספיק אובייקטיביים כדי לכתוב את סיפורם של לקוחותיהם בלי סערת הרגשות שמאפיינת סיפורים אישיים ותוך פיזור הערפל שמאפיין נקודת מבט אישית.

6. מישהו בבית? סופרי צללים רבים מכירים את זה. לקוחות שוכרים את שירותיהם כדי לכתוב את הספר שלהם, ואז, לפתע, בשיאו של הפרויקט… הם נעלמים. יתכן שהם כל כך עסוקים עד שאין להם זמן לתחקירים ולפגישות, יתכן שהם כל כך טרודים עד שאין להם זמן לענות לטלפון או למייל. תהיה הסיבה אשר תהיה, זו בדיוק הסיבה שכל כך חשוב לשלב בכל חוזה סעיף שמציין למה זכאי וחייב כל צד במקרה וזה קורה. ותאמינו לי – זה קורה.

7. פידבקים והדרך לקבל אותם: זה אחד הטיפים החשובים והקשים לעיכול עבור שני הצדדים. בגלל שספר הוא פרויקט כל כך מורכב, תמיד יהיו קונפליקטים בנוגע ליצירתו, עריכתו, כתיבתו וכו'. למרות שסופרי צללים נשכרים על ידי לקוחותיהם בגלל מומחיותם, יכולים להיות מקרים בהם אין הסכמה. אם סופר צללים מרגיש שמשהו בסיפור או בספר צריך להישאר כפי שהוא, עליו לבטא את זה. עם זאת, אם העניין הופך לקונפליקט לא נעים, על סופר הצללים להיכנע לרצון לקוחותיו ולבצע את השינויים בהתאם לדרישתם. מה לעשות שבסופו של יום הספר הוא לא שלהם, אלא של הלקוחות…

8. שביעות רצון מובטחת: קורה שלקוחות לא מרוצים מהספר שהוגש להם. במקרים רבים שווה לסופר הצללים להשקיע זמן שלא חושב מראש במניין ימי העבודה, כדי לוודא שהלקוח יהיה מרוצה. הנכונות מצדו של הסופר ללכת צעד נוסף לקראת הלקוחות שלו יאפשר להם (וגם לו) להבין כמה עבודה נדרשת כדי לספק עבודה באיכות גבוהה.

9. ששש! השורה התחתונה היא שסופרי צללים מקבלים תשלום כדי לעשות את עבודתם בשקט ולהיעלם. למרות שלפעמים באמת קשה, אל להם לדבר על העבודה שלהם עם אחרים. ככל שהפרויקט מדורג גבוה יותר מבחינת חשיבותו והשלכותיו, דיסקרטיות היא שם המשחק. סופרי צללים צריכים לדעת ששיקול דעת הוא שם נרדף למקצועיות שלהם. אחרת? אחרת זו התנהגות שעלולה לעורר בעיות משפטיות בהתאם לחוזה שנחתם, אבל יותר מכל זו שאלה של אתיקה מקצועית.

10. סופרי צללים "נישתיים" וסופרי צללים שכותבים הכל: מן הסתם ישנה דרישה בשוק לסופרי צללים שמתמחים בנישה מסוימת – ספרי ביוגרפיה, ספרי מקצוע ולפעמים גם סוגות משנה בתוך נישת ספרי המקצוע. אלו שמצליחים לפרוץ דרך נישתית יזכו להערכה מקצועית בתחום, אך נדירים המקרים הללו. על פי רוב סופרי צללים אוכלים את מה שמונח בצלחתם, שכן גם זו אסטרטגיה – לגוון. לקוחות שמחפשים סופרי צללים שמתמחים בנישה שלהם צפויים להתאכזב, שכן הסיכוי שימצאו כאלה הוא נמוך ביותר. מה שהם חייבים לחפש זו את האיכויות החשובות ביותר בסופרים בכלל ובסופרי צללים בפרט – אינטליגנציה, סקרנות, כושר חקירה, יכולת לנהל שיחה מרתקת, וכמובן – כתיבה ועריכה ברמה גבוהה.

אודות הכותב: טל מאור הוא קופירייטר וסופר צללים מנוסה בטירוף שכתב יותר מ – 20 ספרי מקצוע וספרי ביוגרפיה מסוגים שונים. הוא עוסק בתחום מתחילת המילניום השלישי ומאושר מכל רגע בו אחד מספריו יוצא אל אוויר העולם, גם אם לא בשמו. יש לו שני ילדים, אישה אחת ואפס תלונות.

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? הלינק הזה בשבילך

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

 

8 משפטי פתיחה יעילים לדפי מכירה מגוונים

כמו בכל מפגש נטוורקינג ממוצע גם דפי המכירה שלך צריכים שורת פתיחה שמגרה להמשך קריאה ומובילה אל הפואנטה לשמה נוצר הדף. מטרתם של הרעיונות הבאים היא פשוטה – להתחיל שיחה, שכן כתיבה שיווקית מודרנית היא "כתיבה שיחתית" שנושאת פחות ניחוחות של מכירה ויותר של היכרות. במילים אחרות, במקום "שואת פתיחה" אנסה לתת לך פה "שורת פתיחה" שמעוררת שיחה גם כשהגולשים רוצים לסיים עם כל הגלישה המייגעת הזו, להדליק טלוויזיה, להזמין סושי ולהירדם מול הטלוויזיה עם הכרס בחוץ.

אם כן, לפניך שמונה רעיונות קצת יותר מקוריים ופחות בנאליים מאשר "שלום, אני איציק וזה האתר שלי" (היי איציק, ביי איציק) או "חרטנו שירות דוב על דגלינו" (לא חבל על הדגל?!?).

8 שורות פתיחה ששווה לך לנסות בדפי המכירה שלך:

1. "נתקלת פעם בבעיה עם [נושא המכירה]?": משפטים כאלה הם תמיד התחלה נהדרת לשיחה. החדשות הטובות הן שעבור הלקוחות הפוטנציאליים התשובה לשאלה כזו היא תמיד "כן". ואם היא לא, הם במילא לא הקהל שלך. חוץ מזה, אני לא יודע מה אתך, אבל אני חושב שלכולנו יש סיפורים וצרות עם נושאים שמטרידים אותנו, ואם הם מטרידים אותנו אזי השורה קולעת בול.

2. "גלשת לכאן לבד?": מתאים לדפי מכירה מקוונים. והתשובה? ברור שכן, הרי נדירים המקרים שאנשים ממש גולשים לאתרים ביחד. זו הזדמנות ליצור אמפתיה שנוצרת רק בין "זאבים בודדים" ומשפט פתיחה שמוביל לאפשרות חיבור מתאימה בסגנון "לא צריך להתמודד גם עם [נושא המכירה] לבד".

3. "נראה שכיף לך כאן": מתאים לדפי מכירה שעוסקים בנושאים חווייתיים. מוביל למשפטי חיבור מסוג "הכיף שלך רק מתחיל" ומשם הדרך למכירה קלה יותר.

4. "חיפשת אותי?": לא. ברור שלא. כנראה שלא… אבל – "אם חיפשת פתרון לבעיה [שאני נותן לה פתרון]" וכו'. זו עוד דרך מקורית לפתוח שיחת מכירה. הגולשים/קוראים לא מצפים לשורה כזו והיא משאירה הרבה אוויר לפיתוח הנושא בדרכים לא לעוסות.

5. "אם כבר נפגשנו כאן כדאי שנציג את עצמנו": קלאסי לדפי "אודות" אבל לא רק, כי מה שמתאים למפגשי נטוורקינג יכול, לפעמים, להתאים גם לדפי מכירה. שורת פתיחה מרעננת כזו מובילה בחיוך אל נושא המכירה.

6. "זה הביקור הראשון שלך בדף הזה?": משפט Win-Win. אם התשובה היא "כן", אפשר להתקדם כדי להדגיש את המומחיות שלך או של חברתך מבלי להעמיס על הקוראים משפטי פתיחה בנאליים. אם התשובה היא "לא" אפשר לעשות בדיוק את אותו הדבר, אחרת למה הקוראים קוראים את החומר הזה שוב? משפט פתיחה כזה מכשיר את הקרקע לפיתוח דיון מבלי לעייף ומשאיר מקום לרעיונות יצירתיים נוספים ש"מתחרזים" עם הפתיחה.

7. "הצלחת אי פעם להבין מה זה [נושא המכירה]?": עוד אחד מהמשפטים הלא לעוסים שהופכים שביל מכירה צר לאוטוסטרדה של רעיונות מקוריים. משפט כזה מתאים במיוחד לדפי מכירה שעוסקים בנושאים סבוכים, מלאים בטרמינולוגיה מקצועית וכיוצא באלה. בנוסף, משפט כזה מוביל, בלי להתאמץ, למשפט מחויך מהסוג הבא, ששם דגש על המקצועיות של מציע השירות: "גם אנחנו לא הבנו בהתחלה כלום, נדרשו לנו X שנות לימוד ו Y שנות התמחות, אבל היום, אנחנו גאים לספר, אנחנו מובילים בתחומינו…". כי תעכלס? אין כמו בלבולם של הקוראים כדי ליישב נושא שהם כנראה מתעניינים בו.

8. "נמאס לנו לדבר על [המוצר שלנו]. אנחנו רואים אותו כל יום והוא כבר שיפר את חיינו. במקום אנחנו מעדיפים לדבר אתך כדי שנצליח לשפר גם את חייך": נדמה לי שמשפט פתיחה כזה מדבר בעד עצמו. הוא אחד מהטובים ברשימה, מקורי ביותר ופותח אינספור אפשרויות לפיתוח נושא המכירה. אלו מכם שרגישים למילים שליליות יכולים להחליף את "נמאס לנו" ב "שבענו מלדבר על…" שמתאים במיוחד כשנושא המכירה הוא מזון ותוצריו.

וכמה מילים לסיום – לפעמים, אם לא ברוב המקרים, להעלות חיוך קל על פניו של קורא ששבע מניסיונות מכירה (וכולנו שבענו מהם) הוא כמו וזלין על…  אם דף המכירה שלך לא עוסק באסונות ובנושאים מחרידים, משפטי פתיחה מקוריים שיש בהם קריצה אינטליגנטית ומחויכת הם כמו מקלחת קרה באמצע המדבר.

הפואנטה בקופירייטינג קריאטיבי היא שכל עוד זה מקורי (ומתאים) זה מושלם לפתיחת שיחה בכלל ושיחת מכירה בפרט. כי שבירת קרח כזו היא מה שכל דף מכירה באמת צריך, במיוחד כשאין ליוצריו מושג איך לפתוח את הטקסט.

האמת? אני כבר לא יכול לחכות כדי לקרוא מה חשבת על מה שכתבתי פה. דעתך חשובה לי, וניתן לרשום אותה ממש פה למטה.

הרשמה לניוזלטר של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

הכירו את החיה הזאת שנקראת קופירייטר

הסיפור הבא הוא לא רק שלי, אלא של קופירייטרים באשר הם, אך מתובל באמת הפרטית שלי. אם אי פעם נעזרת בקופירייטר, או שעובר בראשך לעשות דבר כזה בעתיד, זו הזדמנות נהדרת להכיר את החיה הקופירייטרית שלפעמים כל כך נזקקים לה עד שמוכנים לשלם עבור שירותי הכתיבה שלה.

כמעט כל סיפור של קופירייטר מתחיל ככה:

כשהייתי ילד וראיתי את הסדרה הנהדרת L.A Law נורא רציתי להיות עורך דין, אבל אז צפיתי באיזו סדרת משטרה ונורא רציתי קריירה משטרתית, שמסתמכת רובה ככולה על אהבה בריאה לחוקרי מקרי רצח מסוג קולומבו. ראיתי את עצמי מקפץ בלבביות בין מקרה רצח למשנהו רגע לפני שאני פותר פרשייה סבוכה באופן מבריק לחלוטין ולא משאיר לרוצח שום סיכוי לצאת מהסיפור מלבד ווידוי מבוהל, בהכנעה גמורה, תוך שהוא מגיש את ידיו לאזיקי המעצר. לא ציפיתי למציאות האמיתית שבה שוטרים חוטפים קללות ויריקות מערסים שיכורים בלי מכנסיים בערב שישי, ובוודאי שלא ציפיתי לערימות הניירת, הצרות והצביעות שעורכי דין נתקלים בה מדי יום.

כמו בעריכת דין ובעבודת המשטרה, גם קופירייטינג הוא קורבן של תוכניות טלוויזיה מלוטשות עד כדי ריטוש האמת.

"הגברים של שדרות מדיסון" או "מד מן" כפי שכונתה בפי כל, הם רצף של פרקים על קופירייטר שהלך והתקדם ככל שהסדרה התקדמה. מי שלא התקדמה היא הדרך בה הוצג המקצוע. שליש מהסדרה 'מד מן' הורכב מפרטי לבוש מהודרים, שליש נוסף הוקדש למניירות התנהגותיות ולשתיית אלכוהול בעבודה ומה שנשאר הושלך בעל כורחו על הקופירייטינג עצמו.

עם זאת, עבור צופים רבים המתכון הזה עשה את העבודה בלי… איך נגיד… להראות את העבודה עצמה. דור שלם של צופי הטלוויזיה נלהבים לפתע ראו את עתידם המקצועי ברביצה על ומסביב לספות קטיפה שמרהטות משרדים מעוצבים מדי, כשהם מנסחים סלוגנים גאוניים בין טבעת עשן למשניה.

אבל, כמו בכל הסדרות הטובות ביותר של ימינו, מישהו חייב לבוא ולהרוס הכל. במקרה שלנו ישחק את תפקיד מפוצץ המסיבות, חמור הסבר בעל הבעת הבוק, עבדכם הנאמן.

כי… איך להגיד לכם את זה, קופירייטינג לא בדיוק מורכב מחליפות ערב מפוארות ויום שיער נהדר תמיד. קופירייטינג לא מתרחש כשאתה במצב מאוזן כשבלונדינית חטובה מענגת את איבריך והוא לא קורה בזמן שאתה מספק מונולוג בלתי נשכח בחדר מלא באנשים שרוכשים לך שום דבר חוץ מיראת כבוד. בדרך כלל ועל פי רוב – זה בולשיט.

ואם כבר יצאנו למלאכת פיצוץ הבלונים הבה נתקע מסרגה מחודדת במיוחד בבלון המנופח מכולם –  כתיבה. ובכן, כתיבה חדלה מלהיות עונג צרוף ברגע שמשלמים לך עבורה. מצד שני לא תשמעו אותי אומר שלסרסר את מתנת הכתיבה שקבלת מאלוהים היא לא דרך נפלאה לשלם את חשבון הגז, אלא אומר שלהשתמש בכישרון שלך כדי לרצות אחר היא פעולה שחסרה את שמחת הביטוי, שככל הנראה שלחה קופירייטרים רבים לכיוון הזה בחיים.

מה שקופירייטינג כן עושה הוא לאתגר משמעותית כל קופירייטר, שכן העבודה הזו היא למעשה קריאת תיגר אחת גדולה. לקופירייטר שעומד באתגר מובטח תגמול נפשי ורגשי עצום, שהוא, כנראה, יותר משמעותי מ(כמעט) כל תגמול של מקצוע אחר. רק שבמהרה המציאות מכה על פניך – זה הופך להיות מקצוע שפחות מתרגל את הדמיון שלך כמו שהוא מבחן משמעותי לאובייקטיביות ולזריזות שלך. קופירייטר שמפנים את המציאות הזו ישפר משמעותית את יכולתו לכתוב טוב בתוך מסגרת המגבלות של הלקוח.

תשאלו כל קופירייטר/ית מתחיל/ה. מה שמכה אותם מתחת לחגורה כבר בתחילת הדרך היא העובדה שמעכשיו ועד שיפרשו מהמקצוע, או מהחיים, הם יאלצו לכתוב בלי תחושת החופש שהופכת כל כתיבה לחוויה מענגת.

כותבים רבים, ואני בתוכם, נכנסים למקצוע באמונה שהם יבזיקו מילים גאוניות תמורת כמה פרוטות של אנשים שלא מבדילים בין גרשיים לפסיק. המציאות היא שקופירייטרים אכן סוחרים במילים תמורת פרוטות, למעט העובדה שהלקוחות שלהם ממש לא מחויבים להתייחס אליהם בהערצה, בהכרת תודה או אפילו בהבנה.

זה בדיוק השלב בקריירה של כל כותב, אפילו כותב טוב, בו מתפתחת תחושת צמרמורת קרה ומורגש שהעור שלו דק יותר מכנפיו של עש מעופש.

כן ידידי הקופירייטרים, יש לכם כשרון כתיבה, עד כדי כך שאחרים מוכנים לשלם לכם עבורו, אבל עכשיו אתם חייבים לרקוד את ריקוד האלפבית עבור אנשים שלא מעריכים את שירותיכם יותר מאשר הם מעריכים את שירותיה של מכונת הקפה בתחנת הרכבת.

קופירייטינג הוא בעיקר עניין של לקבל את העובדות האלה. זה מקצוע שמיועד לאנשים שמסוגלים לשמוע שוב ושוב למה בעצם הם לא הבינו כלום ולא השיגו את המטרה בעבורה שילמו להם. זה מקצוע שמלא בביקורת, בשיפוטיות, בדעות קדומות ובכך שאין אחד שצודק ושני ששוגה. קופירייטינג הוא מקצוע מלא בעמימות, ובעיקר מקצוע שנדיר למצוא בו הערכה למקצועיות שלך ולמאמצים שהשקעת.

[זה השלב בכתיבה בו כל קופירייטר עוצר, קורא את כל מה שכתב עד כה וחושב על זה קצת]

ובכן, אחרי שקראתי את הכל שוב, עלי להודות, גרמתי למקצוע הנהדר והמיוחד הזה להישמע נורא. אולי בכל זאת הגזמתי. כי לא מדובר במקצוע נורא, אלא בדרך מעניינת, לפעמים אפילו מרתקת, לבלות שעות של יצירה עד שאתה הולך לישון. אבל זה לא, ולעולם לא יהיה המקדש בו יונצחו לדיראון עולם היצירתיות וההברקות שלך, אלא מקום שבו תלמד להתפשר, להשלים עם חוסר האונים המזדמן שלך, ובעיקר לפתח עור של פיל.

לא בכדי נקראה הסדרה שהציגה את הקריירה והחיים של קופירייטר 'מד-מן'… בכל זאת מדובר באנשים משוגעים.

אולי בכל זאת הייתי צריך לדבוק בפיענוח מקרי רצח?

מה חשבת על מה שקראת פה? נא לשתף אותי פה למטה.

הרשמה לניוזלטר של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית