שפה שיווקית – 4 כללים קלילים לשיפורה

שפה שיווקית – 4 כללים קלילים לשיפורה

כולנו היינו שם בתחילת הדרך. משקיעים שעות בכתיבת פוסט לבלוג שאף אחד לא קורא, שוברים את הראש בניסיון לכתוב טקסט מכירתי שמעטים מגיבים אליו. אבל "היינו" שייך לעבר. בהווה יש לנו שיטה שמוכרת. מה הם אותם "סודות" גדולים שיכולים להפוך כתיבה שיווקית ליעילה יותר? להלן 4 דרכים קלילות להשיג יעילות יתרה בכתיבה שיווקית:

  1. שיטת ה"אז מה?"

נתחיל עם החדשות הרעות: אף אחד לא רוצה לקנות את המוצר שלך. זאת אומרת חלק כן, אבל רוב האנשים לא מעוניינים במה שיש לך למכור, רק במה המוצר שלך יכול לעשות עבורם. הם רוצים לדעת איך הם יכולים להרוויח ממנו בחיים, בעבודה או בהובי שיש להם. זו עובדת חיים שצריך להפנים כשכותבים שיווקית. עליך לדבר על היתרונות של המוצר או השירות שלך הרבה יותר מאשר מה הוא יכול לעשות. משמעות הדבר היא שלא כותבים "החברה שלנו מציעה תוסף למדיה חברתית", אלא מתמקדים ב"המוצר שלנו פותח בפניך אפשרויות חדשות לניתוח ולשיפור התקשורת עם הקהל שלך".

נכון. כשמתמקדים בתועלות מתעוררים קשיים. לא תמיד קל למצוא תועלות בולטות כשמוכרים, נגיד… חולצה, אבל יש לי שיטה שיכולה לעזור לך לעקוף גם את המכשול הזה: בכל פעם שכתבת על המוצר, עליך לשאול את עצמך "אז מה?". נגיד "שיטת NLP תעזור לך לשחרר רגשות כלואים" – "אז מה?". אז… "שחרור רגשותיך הכלואים יעזור לך לשפר ביצועים בזוגיות ובעבודה". זו תועלת שאולי ברורה מאליו למטפלים בגישה הזו, אבל לא לקהל הרחב. היא מגדילה את הסיכוי שיבחרו דווקא בך לטיפול NLP.

  1. לכתוב (כמעט) כמו שמדברים

רוב הכותבים נוטים לכתוב אחרת ממה שהם מדברים. הם מתיישבים ליד מחשב או מעל איזה טלפון נייד ונכנסים ל"מצב כתיבה". הם משדרגים את השפה שלהם, אבל בדרך כלל עושים זאת באופן מלאכותי והכי צפוי שיש. הם כותבים "אנו" במקום "אנחנו", הם כותבים "אנו חרטנו על דגלנו…" במקום "שמנו דגש על…". המילה המדוברת היא לעתים קרובות ברורה וישירה יותר. בדיוק מה שצריך כשרוצים לכתוב שיווקית טובה.

בשפה המדוברת יש משפטים קצרים ופשוטים יותר כי בשפה המדוברת יש מילים קצרות ופשוטות יותר. פשוט יותר לבטא רעיונות פשוטים – וכשרעיונות פשוטים מבוטאים בפשטות, המכירה הופכת פשוטה יותר. עברית מדוברת היא הרבה יותר רגועה ופחות מעיקה מאשר טקסטים בומבסטיים שמישהו הכניס לראשך "כי ככה צריך לכתוב".

אל דאגה, אם נאבקת כדי לכתוב כתיבה מדוברת, תמיד אפשר לקצר משפטים אחרי שכתבת אותם רע, או לפשט מילים שרק הקולגות שלך מכירים. מומלץ לקרוא את הטקסט שכתבת בקול רם ולשאול את עצמך "האם זה נשמע פשוט וטוב?".

לקריאה מורחבת על כתיבה שיחתית לוחצים על מקבץ המילים הזה

מצד שני, לכתוב שיווקית באופן עילג זה רע לעסקים. האמת, כרגיל, נמצאת באמצע. "שיווקית מדוברת "היא לא "שיווקית מרושלת". כדאי להיות מודעים לטעויות דקדוק ואיות נפוצות ולתקן אותן לפני שמשחררים את הטקסט לקוראים הפוטנציאליים, אחרת המוצר או השירות שלך יראו כמוך בבוקר…

  1. לכתוב חיובי

לרובנו יש המון בעיות. גם לי, גם לך, גם לקוראים שלך, והם לא צריכים לשמוע ממך גם את הצרות שלך. לכן, תמיד צריך לשמור על צליל חיובי בסיפור השיווקי. חובה על כל טקסט שיווקי להישאר חיובי כדי שבאמת יניע את הקוראים לפעול. הרבה יותר קל לקרוא את רשימת היתרונות של המוצר שלך מאשר את רשימת החסרונות שהוא יפתור. טון חיובי מקרב אנשים אל הפתרון שהעסק או שהשירות שלך מציעים. זה לא שאי אפשר להזכיר בעיות שהמוצר שלך פותר, אבל במהרה, עדיף כבר באותה שורה, להציע את הפתרונות.

  1. כותרת בולטת, טובה וקצרה

בממוצע 80% מהאנשים קוראים כותרות, והרבה פחות אנשים (5% בלבד!) קוראים את שאר הטקסט. נתונים סטטיסטיים כאלה מוכיחים עד כמה חשובה היא כותרת טובה. תפקידה לתפוס את תשומת הלב של הקוראים. תאכלס? הכותרת היא החלק היחיד בטקסט שבאמת עושה את זה.

למעשה, בכל פעם ששמעת חבר או חברה אומרים "נתקלתי בסיפור הזה" או "נתקלתי במוצר ההוא" הם נתקלו בכותרת ורק אז העמיקו – לא ההפך. כשמבינים כלל בסיסי שכזה בכתיבה שיווקית ברור לנו שחייבים להשקיע זמן ומחשבה בניסוח כותרת טובה וקצרה.

לקריאה מורחבת על בניית כותרת שיווקיות לוחצים על מקבץ המילים הזה

כשיוצרים כותרת צריך לדעת על מה ולמי כותבים. למשל, קהל שקורא עיתון מצפה לכותרות שונות מאוד מאלה שקוראים בלוג, וקהל של בלוג מצפה לכותרות שונות מכותרות של פרסומת.

רבים שואלים אותי מה אורכה הרצוי של כותרת מקוונת. לפני שאתן את התשובה היבשה אסביר שלפעמים עדיף לחזק כותרת בעוד כמה מילים או תווים מאשר להותיר אותה קצרה ולא מעניינת. והנה התשובה הקצרה והיבשה: 70 תווים. באינטרנט כדאי לשמור על כותרות בנות כ-70 תווים או פחות. בעברית זה יוצא פחות או יותר 16 מילים – וזה המון. כותרות בדרך כלל לא מגיעות למספרים כאלה, וטוב שכך.

יש להבין שאנשים בדרך כלל עסוקים בעצמם, לא בכותרות שלך. הם רוצים לבלות את כמות הזמן המינימלית בקריאת כותרות. כדי לתפוס את תשומת ליבם לא מספיק לקצר את הכותרת, צריך להיעזר גם במספרים בכותרת, ככל הניתן, ואם מספרים לא מתאימים אז לפחות לתת בכותרת הצעה שקהל היעד שלה פשוט לא יכול לסרב לה.

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

ביקורת הספרים של טלי

ביקורת הספרים של טלי | הטבח | הארי קרסינג

תקציר: איש מסתורי מגיע לעיירה קוב. קונרד שמו. הוא לבוש שחורים, מצויד בסכין מטבח ובספר מתכונים. מה שאנשי קוב לא ממש יודעים הוא שחייהם עומדים להשתנות מן הקצה אל הקצה. "הטבח", ספרו של הארי קרסינג (שם עט), יצא לאוויר העולם מזמן, ממש מזמן, אי אז בסוף שנות השישים של המאה העשרים. שמו האמיתי של הסופר הוא הארי אדם רובר, עורך דין אמריקאי שחי באירלנד ובלונדון והלך לעולמו במינסוטה בשנות התשעים. הספר חזר לדפוס בשנת 2015 ומלבד לאווירת המסתורין שאופפת אותו הוא נהנה מתרגום מצוין של תומר בן אהרון.

לב הביקורת: נתחיל מהסוף – המדובר בספר שהוא יצירת מופת, שמוביל את קוראיו במתח שמאפיין סרטי אימה מהרגע הראשון ועד האחרון. מסתורין ומתח הם תבליני המתכון של הטבח שמצליח לאפות יצירה ספרותית שלא מותירה לקוראיו הזדמנות ראויה להניח את הספר וללכת לישון קצת. וכי איך אפשר? התחושה שמשהו מסוכן באוויר לא נותנת מנוחה. לאורך חלקו הגדול של הספר לא יודעים מה היא, ממה היא נובעת, הרי הכל לכאורה טוב, גיבור הספר יוצר קשרים חברתיים, מבשל את דרכו לצמרת החברתית באופן שמעורר השתאות, כולם מעריצים אותו באופן עיוור, אבל די מהר מתברר שדרך המזון הוא שולט בעולם – מסייע לבעיות בריאותיות של אנשים מסוימים וגורם לאחרים להיות חולים. האם זוהי אגדה? מטפורה? עוד ספר מתח? או שאולי אני קוראת מסמך המדבר בשבחי הטעם? זה לא ברור עד הסוף, וזה נהדר כמו מעדן גורמה אמיתי.

אהבתי בספר: את התחושה הברורה והמוחשית של סכנה, שכל המתרחש בספר 'בדרך לתאונת דרכים' בלי לפגום בקסם ששורר בין הדפים ובין שורות הספר. אי אפשר להתנתק מהקריאה. 'הטבח' קולח, התרגום מוצלח, השפה טובה, הפרקים והפסקאות קצרים וקלים לעיכול. אהבתי גם את העובדה ש'הארי קרסינג', שם עט או לא, הוא סופר שאיני מכירה והיה מעניין להתנסות במשהו חדש שיוצא ממטבח מילים שעוד לא ניסיתי. גם עצם העיסוק באוכל כאמצעי ליצירת מתח היה מרתק. התיאורים של האוכל והכנתו מוגשים כאן בניחוח מאוד אירופאי והתבשיל שמוגש לקוראים הוא לא פחות מאשר מצוין.

פחות אהבתי בספר: לקראת סוף הספר 'המעדן' קצת נמרח. תיאורי הסעודות המטורפות טיפה חוזרים על עצמם ואולי אפשר היה לקצר במשהו שניים עד שלושה פרקים שמעמיסים על הטעם, כמו עודף סוכר בעוגה מוצלחת. האמת? גם את הביקורת הזו גירדתי בקושי, כי הספר הזה באמת הדהים אותי.

שורה תחתונה: הטבח הוא ספר מרתק לאוהבי המסתורין והמתח, אבל גם לחובבי הבישול והגורמה… וגם למתמכרים לאווירה מעורפלת שנמצאת בנסיקה תמידית… וגם לחובבי קריאה באשר הם… אל תחמיצו.

5 מ – 5 בסולם הטעם של טלי

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

 

רוצה לצאת לדרך עם ספר משלך? 5 שאלות קריטיות שעליך לשאול את עצמך

רוצה לצאת לדרך עם ספר משלך? 5 שאלות קריטיות שעליך לשאול את עצמך

עט ביד או מקלדת ליד, לעתים קרובות כתיבה מתחילה בתהייה: האם אנשים יקראו את מה שאכתוב? האם יש לי את מה שנדרש כדי לכתוב ספר? למה צריך לכתוב את הספר הזה כשקיימים הרים של ספרים באותו נושא בדיוק?

אלו שאלות 'אנטי כתיבה' שמתעוררות במטרה אחת בלבד – למנוע ממך לצאת לדרך. הנחושים חולפים על פניהן כאילו אינן קיימות, אבל יש כל כך מעט נחושים ביחס לכמות האדירה של אנשים שרוצים כבר להתחיל לכתוב את ספרם אבל תמיד יש משהו שעוצר אותם.

לאחר כתיבת אינספור ספרים עבור משפחות ואנשי עסקים גיליתי ששאלות כאלה משותפות לכל מי שאי פעם הרגיש דחף לכתוב ספר. איך אדם יודע, במצב כזה, אם באמת הגיע הזמן לכתוב סוף סוף את הסיפור האישי או המקצועי שמנקר בעצמותיו? לשם כך פיתחתי רשימה של חמש שאלות שמטרתן היא אחת: לקבוע אם באמת הגיע זמנך לכתוב את הספר שלך.

  1. האם אנשים כל הזמן אומרים לך שהסיפור שלך שווה ספר?

יש לך רעיון חדש, סיפור מעורר השראה או סיפור אישי מרתק, ושמת לב שחברים, שכנים או זרים גמורים אומרים לך "זה סיפור מדהים!" או "זה רעיון נהדר לספר". אם כן, צריך להפסיק לייצר תירוצים ולהתחיל לייצר מילים.

עם זאת, יש יוצא מן הכלל לחוק הזה: מי לא מכיר את זה כשאדם מספר סיפור ארוך ומפותל בלי סוף, וכל מה שבא לך לעשות הוא לשנות נושא או לצאת מהשיחה הזאת בתירוץ כלשהו… אבל פשוט לא נעים לך. "אתה צריך לכתוב ספר" יהיה מי שיאמר למספר המייגע ויעלם אט-אט אל חשכת הליל…

"אתה צריך לכתוב ספר" הוא משפט שהפך לתגובה קלישאתית בשיחות מייגעות רבות. לכן, אם שמעת את זה כמה פעמים, יש לעשות הערכה מחושבת: האם האנשים שאומרים לך את זה בסך הכל מבקשים לקצר שיחה מעייפת…? או שאולי הם באמת דוחקים בך לחלוק את הסיפור שלך עם העולם? אם האפשרות האחרונה היא הנכונה כדאי לפתוח מחברת או Word ולהתחיל לעבוד.

  1. האם ניתן 'לארוז' את הסיפור שלך בקיצור או שבאמת צריך בשבילו ספר שלם?

האם אי פעם יצא לך לקרוא ספר ואז לגלות שאחרי הפרק הראשון למחבר נגמר הסיפור? האם אי פעם קרה לך שגיליתי כבר בפרק השלישי שמה שמעניין קרה כבר בפרק וחצי הראשונים וכל השאר חוזר על עצמו, משעמם ודי מיותר? יתכן שהבעיה לא היתה בשליח (הסופר) אלא במדיום (הספר). לצערנו יש הרבה מקרים כאלה – אנחנו מכירים את זה גם בסרטים וגם בספרים שאפשר היה לסכם אותם בכתבה ב'יומן שישי', בפוסט או בבלוג. לפעמים "רעיון גדול" פשוט לא 'מחזיק מים', הוא לא מספיק גדול בשביל ספר. מצד שני, לפעמים רעיון טוב יכול להתפרש על פני סדרה של ספרים ('משחקי הכס', 'הארי פוטר').

כדי לדעת אם באמת יש לך רעיון גדול לספר גדול, כדאי לפתוח מסמך חדש במחשב ולהתחיל לרשום את הרעיונות שלך בשתי קטגוריות עיקריות: 'סיפורים שחייבים לספר' ו 'רעיונות גדולים אחרים'. משהו בין חצי שעה לשעה ביום לאורך כשבועיים יספיקו לך כדי למלא תוכן בכל קטגוריה. אם בסוף השבועיים הללו מצאת את עצמך בוהה בחצי עמוד של טקסט, הספר שלך יצטרך לחכות, פשוט מפני שאין בו מספיק חומר. אבל אם צברת כמה עמודים של רעיונות מעניינים, סיפורים מרתקים ולפחות תריסר תת-רעיונות לסיפורים המעניינים הראשיים אז הגיע הזמן לשנס מותניים ולהוציא את הכתיבה לדרך, כי הספר שלך מתחנן להיוולד.

  1. האם הסיפור שלך נוגע לא רק בך אלא גם בקהל הקוראים?

כל הסופרים הטובים נוטים לכתוב את מה שהם יודעים. הרעיונות והסיפורים הגדולים שלהם הם אישיים – הם קשורים לחוויות שלהם, לתגליות משלהם, לתבוסות, לכאבים, לסבל ולניצחונות שלהם. אבל, וזה באמת 'אבל' חשוב, הקוראים לא רוצים לקרוא על הסופרים הללו, הם רוצים למצוא את עצמם בתוך הסיפורים שלהם. הם לא רוצים להביט בסופר מהצד תוך שהולך ומתרחק אל האופק, הם רוצים 'לטייל' לצידו. למרות שכולנו 'אוהבים' תאונת רכבת טובה, כולנו רוצים לקרוא גם משהו על עצמנו. כולנו רוצים שהספר יעשה את חיינו קלים יותר, טובים יותר, מוצלחים יותר או מעניינים יותר.

ברור, הטיוטה הראשונה שלך תהיה ככל הנראה עליך, אבל הטיוטה הטובה ביותר שלך תהיה מודעת לקהל שלך. האם יש בך מוכנות להסתכל על כל סיפור שסיפרת, כל שיעור שלמדת וכל רעיון שהעלית דרך הפריזמה של: "איך זה משרת גם את הקוראים שלי?" אם כן, קדימה, להפסיק לקרוא ולהתחיל לכתוב!

  1. האם לרעיון או לסיפור שלך היה מספיק זמן להתבשל?

הסיפורים והרעיונות הטובים ביותר הם כמו האנשים הטובים ביותר. הם בוגרים והם טובלים בחוכמת הזמן. המילים שלך צריכות זמן להבשיל כדי להוכיח את האמת שבסיפור שלך וכדי לפתח רקורד טוב. אחרת? ברגע שאבדת אמון בסיפורך, אנשים יפסיקו לסמוך עליך, לא יאמינו לך ויאבדו אותך תוך כדי קריאה.

אני יודע… רובכם אבדתם אותי ממש כרגע, כי הנקודה הזו לא לגמרי ברורה. אנסה להבהיר אותה באופן הבא:

ראשית, זו שאלה שהכותבים ספרי מקצוע, או כאלה שמשלבים את סיפורם המקצועי עם סיפורם האישי צריכים לענות עליה. אם ירדת 100 ק"ג והחלטת לכתוב ספר על שיטת הדיאטה שלך או על מה שעבר עליך מהרגע שהיית הר ועד שהפכת לנהר, כדאי לחכות כמה שנים כדי לוודא שהשיטה שלך לירידה במשקל אכן עובדת לאורך זמן. אם הצלחת לשמור על הנישואין שלך, למרות מכשולים אדירים, כולנו שמחים בשבילך, אבל כדאי לחכות לפחות חמש שנים לפני שמפתחים על זה ספר. אם חווית צמיחה אדירה בעסקיך – כדאי לחכות כמה שנים כדי להבטיח שהטקטיקות שלך ברות קיימא גם בטווח הארוך.

קראתי הרבה יותר מדי ספרים עסקיים רק כדי ללמוד מאוחר יותר שהחברה של המחבר הגישה בקשה לפשיטת רגל. קראתי על כמה שיטות לדיאטה שהוכחו כמזיקות לבריאות וקראתי על לא מעט אנשים שהתפארו בדרכם לשמירה על חיי הנישואין ולו רק כדי לגלות שהם התגרשו חודשיים אחרי שהספר יצא.

ובמשפט אחד – אם מה שלמדת, או שגילית, עומד במבחן הזמן, אז הגיע הזמן להתחיל לכתוב את ספרך.

  1. מה מצב המוכנות שלך לכתיבה?

לכתוב ספר זו משימה שדורשת ריכוז והתמדה. ספר לא כותב את עצמו. גם אם קראת כתבות וראיונות עם סופרים שסיפרו בדיוק את זה, שספרם ממש כתב את עצמו ושהמילים נמרחו על המסך או על המחברת שלהם במהירות בלתי צפויה, בסופו של יום (או בתחילתו, ממש-ממש מוקדם) הם ישבו וכתבו, וכתבו, וכתבו, ואז מחקו, ואז כתבו מחדש, וערכו, ומחקו, ושכתבו. אם הם לא עשו זאת, הם נעזרו בסופר צללים.

לכתוב ספר זה כמו ללכת לחדר כושר. נותנים פוש מטורף במשך חודש או חודשיים, ונדמה לך שעלית על הסוס שדוהר לאולימפיאדה, אבל אז מתגלה לך שהעבודה רק התחילה. לכתוב ספר זה תרגיל במשמעת עצמית ובכוח רצון שאורך חודשים ארוכים ולעתים אפילו שנים. מהי רמת המוכנות שלך? האם היא גבוהה? אז צריך לצאת לדרך עכשיו, לא להמתין, פשוט להתחיל לכתוב. אם לא, אזי לא משנה כמה "כן" ענית על השאלות לעיל, הספר שלך יישאר בגדר פנטזיה.

ישנן שתי אפשרויות במקרה כזה. או שמחכים עד שהכול פורץ החוצה וכוח הרצון עושה את השאר, או שפונים לסופרי צללים שמומחיותם היא להפוך את הרעיונות והסיפורים שלך לספר. הם לא צריכים 'מוזה', הם אפילו לא צריכים זמן. זה מה שהם עושים בחיים, ככה הם מתפרנסים והם ישמחו להגשים את חלומותיך בצורת חלוקה לפרקים, הפרדה בין עיקר לתפל והשבחת רעיונות בנאליים לידי סיפורים פנומנליים.

שורה תחתונה? הנה היא באה – אם ענית כן אפילו רק לאחת מחמש השאלות לעיל – הספר שלך בדרך.

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית