ביקורת הספרים של טלי | איש השלג | יו נסבו

"זה ספר קר ומותח. חוץ מהמתח התאהבתי מזמן בדמותו של המפקח. הוא מוצא חן בעיני. אם למישהו יש טלפון שלו אשמח לקבל. כך הוא הופיע גם בספרים הקודמים, אבל העלילה בספר הזה היא זו שעושה את הכל כל כך מעניין".

תקציר: הארי הולה הוא מפקח לא-שגרתי במשטרת אוסלו, נורבגיה, שממשיך במאבקו ברשע ובמקביל נאבק גם בהתמכרותו לאלכוהול. הפעם הוא יוצא בעקבותיו של איש השלג. האם הוא באמת קיים? כל זה ועוד מתרחש בנובמבר, שידוע בתור החודש בו יורד השלג הראשון בנורבגיה, וגם החודש בו צצות בובות השלג המסתוריות שמישהו, אולי "איש השלג", מותיר אחריו במקומות שנבחרו בקפידה. כשאיש השלג בונה בובה, זה סימן שאמא של מישהו עומדת להיעלם. אך האם זה סימן שצריך לקרוא את הספר?

לב הביקורת: כמי שאוהבת ספרי מתח ובמיוחד אוהבת סופרים (וגברים) סקנדינביים, מצאתי שלא טעיתי גם הפעם. דמותו המסוקסת של הארי הולה לא מאכזבת, כמו גם יוצרו, יו נסבו, שכתב את 'העטלף', 'התיקנים' ו'אדום החזה', כולם מסדרת ספרי 'הארי הולה'. גם הפעם, בספרו השביעי בסדרה, הוא מצליח לשחזר את הצלחותיו והצלחותיהם של סופרי המתח הסקנדינביים המעולים. אלוהים יודע איך פעם אחר פעם הסקנדינבים האלה מפגינים יכולות משובחות בתחום ספרות המתח. אולי כי חייהם כל כך מוארים עד שהם מתגעגעים להפסקת חשמל אפלה? בכל מקרה, יו נסבו הוא אחד הסופרים המשובחים שבהם.

זה ספר בו כל דמות היא עולם ומלואו, שהחוקר המוכשר (והשיכור) נכנס לעולמותיהם באל כורחו ואוסף אותנו לביקור מרתק ביחד איתו. הוא לא עושה זאת מרצון, אלא רק מפני שזו העבודה שלו. המתח שמורגש בין דפי הספר מצליח לתאר גם את החיים הסטנדרטיים של מפקח שהתגרש מאשתו ואיבד את דרכו בחיים, ומשתמש באלמנטים הסביבתיים של נורבגיה כדי להזריק את הקור שסורר בנובמבר הסקנדינבי עמוק אל תוך עצמותיו של הקורא. הארי מיצה את תפקידו ומוצג כאן כחסר אחריות. הוא טרוד בענייניו, ברחמיו העצמיים, אך נשלף משינה ומשכרות עמוקה, אי שם בדירתו הזנוחה, כמי שלא רוצה אבל מחויב לתפקידו. כמו כל נורבגי מצוי. הרי זה מוסר עבודה נורבגי שכל מי שביקר שם מכיר. התבשיל הזה יוצא יותר מסתם מעניין. כמו בסדרת האיכות המפחידה 'פארגו', שמצליחה להפוך לך את הבטן בכל פעם מחדש, גם הספר הזה מצליח לעשות קרקורי קיבה של פחד.

אהבתי בספר: כאמור זה ספר קר ומותח. חוץ מהמתח התאהבתי מזמן בדמותו של המפקח. הוא מוצא חן בעיני. אם למישהו יש טלפון שלו אשמח לקבל. כך הוא הופיע גם בספרים הקודמים, אבל העלילה בספר הזה היא זו שעושה את הכל כל כך מעניין. לא כל עמוד עמוס במתח, אבל הרגעים המתאימים פורצים החוצה בשאגת אימה שמטלטלת את הספר בידי.

פחות אהבת בספר: הסוף קצת נמרח. אחרי שהכול נפתר והאמת יוצאת אל האור הספר קצת מאבד כיוון. למעשה זה קורה בכל ספר שבו האפלה מתפוגגת מוקדם מדי, קצת כמו ברד קר וטעים ששואבים ממנו את כל המיץ ונשאר רק הקרח.

ארבעה וחצי מתוך חמישה כוכבים של מתח צרוף, בסולם ההנאה של טלי.

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

 

 

10 עצות לכתיבת ספר שאף אחד לא צריך לקרוא

סופרים שאינם סופרים זה בשבילכם. התעלמו מרוב העצות לכתיבת ספרים. התעלמו גם מההצעות שלי שמופיעות כאן. הרבה אנשים נותנים לכם עצות לכתיבת ספרים שקשה לעקוב אחריהן. אם אני הייתי עוקב אחרי כל העצות האלה לא הייתי כותב. הסיבה שאני כותב היא כי הפסקתי לקרוא עצות של אחרים, התחלתי לכתוב ספרים ולא הפסקתי. כתבתי ספר. ואז כתבתי עוד אחד.

לכל אחת ואחד יש סיפור לספר. ל-כ-ו-ל-ם. האמינו לי. נכון לכתיבת שורות אלה כתבתי יותר מ-25 ספרים עבור עשרים וחמישה אנשים. לא רק שהיה להם מה לספר, גם אלה שסיפרו עליהם היו שווים ספר משל עצמם. לכל אדם יש, לכל הפחות, קורא או שניים בטוחים. על כל אדם לכתוב את הסיפור שלו כך שהנינים שלו ירצו לקרוא. למה למנוע מהם את הסיפור הייחודי שלך?

ספרים קיימים כבר אלפי שנים. ציוצים במשך עשר שנים. ציוצי הטוויטר כנראה ייעלמו, או יוחלפו בפטנט אחר בבוא היום, אבל ספרים? הם יהיו פה גם בעוד אלפי שנים. אז כתבי. כתוב. מצאי את החושך שבתוכך. מצא איך הגעת לאהבה שלך או איך נכשלת בה. ספרי לנכדים שלך את הסיפור הזה. הספר שלך נמצא בתוכך. וכולם צריכים לכתוב אחד.

הספר הזה יכול לעסוק בסיפור אהבה, בסיפור עסקי, ספר על טריוויה או רומן אימה. יש מסביב הרבה עצות על איך לכתוב ספר. זה לא קשה כמו שזה נשמע, כי כתיבת ספר אינה מלאכה קשה. כתיבת יצירת מופת היא כן מלאכה קשה. אבל 'מופת' זה עניין סובייקטיבי. מי באמת יודע מהי יצירת מופת?

אמנם אני סופר צללים, והספרים שלי מורכבים מסיפורם של אחרים, אבל הייתי צריך לתחקר אותם, לכתוב אותם, לערוך אותם, לעניין אותם, ליצור אותם, לשבת מול דף ריק ולדעת שלפחות 150 עמודים יצאו ממני בחודשים הקרובים.

איך עושים את זה? ככה:

1) לקרוא כל יום. לקרוא ספרים טובים. ספרים טובים הם המדריכים הווירטואליים הטובים ביותר שלך.

2) לכתוב כל יום. לכתוב לפחות דף. לא יודעת מה לכתוב? כתבי רשימה של עשרה רעיונות רעים. כתבי על כל מה שאת מעריכה בעבודה שלך. כתבי דבר אחד על אדם שאת אוהבת. כתבי את עשרת הדברים הכי גרועים שקרו בחיים שלך. כתבי במשך עשר דקות מבלי להרים את העט או את האצבעות מהמקלדת, אפילו אם זה רק "בלה-בלה-בלה-בלה". במשך עשר דקות רצוף. אם את רוצה לכתוב את חייבת להתאמן בכתיבה בכל יום. גם אם זה זבל. כתבי דף אחד נורא ביום. אבל אל תדלגי אפילו על יום אחד.

3) הדבר הגרוע ביותר. בחר את הדבר הגרוע ביותר בחיים שלך. התחל ברגע הגרוע ביותר של הדבר הגרוע ביותר שקרה לך. למשל, "ואז נתפסתי!" או "ואז הבנתי את הדרך הנכונה להרוג את עצמי". הדבר הגרוע ביותר בחיים שלך, שקרה השנה, החודש, היום. שאל מישהו שעבר התקף לב "למה קיבלת התקף לב?", הוא אף פעם לא יאמר לך "בגלל עורקים סתומים". לעולם לא. 100%. הוא יאמר "אשתי עזבה אותי" או "העבודה שלי הפכה מלחיצה יותר" או "החברים שלי אכזבו אותי". הגוף מחובר לסיפור שלך. כתיבה מרפאת את הגוף. "הדבר הגרוע ביותר" הוא העורק הסתום של נשמתך.

4) כתבו רע. יש לכם אישור. אל תדאגו לזרימה. בכל פעם שאתם תקועים כתבו שלוש נקודות (…) פתחו פסקה חדשה והתחילו אותה עם משהו חדש. אם לא ידעתם, ככה כותבים את הספרים הכי טובים. באמצעות גיוון. גיוון הסיפור.

5) הכירי את חוק 1-2%. בספרים שאינם בדיוניים הכיני וכתבי כמה כותרות פרקים שרק אפשר. רבים ככל האפשר. אל תדאגי אם הם לא בדיוק קשורים לנושא שלך. זה בסך הכל תוכנית המתאר של הספר שלך. לספר שלך אין נושא בכל מקרה. לאף אחד לא אכפת. אפילו הקוראים הטובים והמעמיקים ביותר זוכרים רק 1-2% מכל ספר. לא מעניין אותם מה הנושא. מעניין אותם ליהנות.

6) סיים עם סיפור רב השפעה. אנשים זוכרים את ההתחלה, את הסוף ועוד איזה פרק באמצע. עליך להפוך את שלושת החלקים הללו לכואבים. הרוג את עצמך בהתחלה. הרוג מישהו אחר באמצע. הרוג את כולם בסוף. עשה זאת גם אם אתה כותב ספר על בוטניקה, ספר על חייזרים או ספר ילדים. הפוך את החלקים החשובים ביותר בספר למשמעותיים ביותר.

7) קשת הסיפור של הגיבור/ה בקצרה. זה הולך ככה: הגיבורה נענית לקריאה לפעולה כלשהי, הגיבורה כואבת ולכן היא נאלצת לספוג את כל הרע אל תוכה, היא יוצאת למסע, היא שבורה בהתחלה אבל אז היא פוגשת יותר ויותר אנשים שעוזרים לה, היא נתונה לחסדיהם של יריביה כמה פעמים, וביתר שאת ככל שהיא פוגשת אותם יותר. לקראת סוף הדרך היא חייבת לעשות את דרכה בחזרה, מחודשת ומשופרת.

העלילה הזו מוכרת לך? ברור שכן, מפני שכך בנויה העלילה של 'מלחמת הכוכבים', של פרקים רבים בתנ"ך, של 'שר הטבעות', של 'הארי פוטר', של 'הקוסם מארץ עוץ', של 'גטסבי הגדול', של 'הפירמה', של '50 גוונים של אפור' ושל כל ספר לימוד נהדר.

קשת הגיבור מתרחשת בספרים, בפרקים של ספרים, בפסקאות של ספרים, לעזאזל – אפילו בציוצים. אל תתחילי לכתוב את הספר שלך אם את לא יכולה לכתוב בקצרה את קשת סיפור של הגיבור/ה. עדיין אין לך את זה? הקשיבי, ואז יהיה לך.

8) אפלה + הבלחה של אהבה = האמת. זה נכון בכל עלילה: עליך למצוא משהו חשוך ועצוב מאוד ואז למצוא את הבלחת האור הרגעית של האהבה בתוך כל האפלה הזאת. זו טכניקה מתאימה לסיפורים ביוגרפיים ולסיפורים בדיוניים כאחד. זה מתאים אפילו למאמרים בני עמוד אחד.

9) ציר ההידוק. כתוב 30 מאמרים נפרדים. כתוב על 30 דברים שאף אחד מעולם לא אמר. מתקשה? ראה סעיף 3 לעיל. הדק את האמרים שלך ביחד. זאת הטיוטה הראשונה שלך. שכתב את זה לפחות עשר פעמים. יש סופרים שמוכרים מיליוני עותקים מספריהם וכותבים כך את כולם.

10) כתבי את ספרך השני. למה? כי כתיבה, כשלא מפחדים ממנה, זה כיף. כי עדיין יש לך עוד הרבה מאוד דברים להגיד. כי אני אוהב אותך ורוצה ללמוד עלייך יותר. כי את שווה את זה.

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיה

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתי

 

 

 

שלושה מחקרים פסיכולוגיים שהפכו לכללי כתיבה

אין צורך להמציא את גלגל הכתיבה מחדש כשיש לנו מחקרים ששופכים אור על מה שעובד ומה שלא, במיוחד כשהם מדברים במונחים של שכנוע, זיכרון והמרה.

האם זה לא יהיה נחמד אם גם לך יהיו כמה מהטריקים הטובים ביותר של כותבים מיומנים? בפוסט הזה מחכות לך 3 טכניקות כתיבה שיווקית שמבוססות על מחקרים שכאלה.

למה צריך את זה? כי לפעמים כתיבה שיווקית מרגישה כמו עוד אחת מאותן מיומנויות חמקמקות שמתאימות רק לאנשי המקצוע הכי טובים. הרי רק קופירייטרים יודעים איך ומה לכתוב כדי להגדיל את ההמרות, נכון? נראה שרק להם יש מטה קסמים שבו הם מנופפים כדי להפוך מילים לזהב, נכון? לא מדויק. לפעמים כל מה שצריך הוא לשים לב למחקרים הבאים עליהם מבוססות טכניקות פשוטות אך יעילות.

  1. אשליית האמת

האפקט הבא עוזר למוח שלנו לקבל החלטות לאורך כל היום, מתנהג כקיצור דרך בתהליך קבלת ההחלטות, והכל כדי שהמוח שלנו לא יחווה עומס מיותר. טקטיקה פסיכולוגית זו מעניקה משקל משמעותי למושגים ולרעיונות שאנחנו שומעים שוב ושוב ושוב ושוב. נתחיל מהסוף – רעיונות חוזרים נתפסים כאמיתיים יותר.

איך הגיעו לזה? חוקרים ביקשו ממשתתפים אקראיים לדרג עד כמה הם סומכים על הצהרות מסוימות. כמה מההצהרות חזרו פעמים רבות, בעוד שאחרות נאמרו רק פעם אחת. המחקר מצא כי אנשים מדרגים באופן עקבי את ההצהרות החוזרות ונשנות כאמינות יותר בהשוואה להצהרות שהופיעו רק פעם אחת.

שורה תחתונה: פתגם ישן קובע: "תגיד לקהל מה אתה עומד לומר, אמור את זה ואז תגיד להם מה שאמרת". מעטים הפתגמים שמבוססים על מחקרים, אבל הנה מצאנו אחד. ובמילים אחרות – במהלך הכתיבה השיווקית שלך יש לחזור על ההצהרות הכי חשובות ועל אלה שאנחנו רוצים שהקהל שלנו יאמין להן ויזכור אותן… כדי שהוא יאמין להן ויזכור אותן…

  1. חריזה

חריזה משחררת אוויר מבושם בכל טקסט שיווקי. לא חריזה מוגזמת, לא חריזה רעה, לא חריזה מאולצת, אלא חריזה טובה שנמצאת במקומה. את זה רובנו יודעים,  אבל מי יודע שחריזה נותנת גם משנה תוקף לרגעים חשובים בטקסט?

ובכן, גם קביעה זו מבוססת על מחקר. בשנת 2000 שני פסיכולוגים ממכללת 'לאפייט' חקרו ומצאו שחריזה השפיעה על תפיסת האנשים את המושג 'דיוק', במיוחד בכל הנוגע להתנהגות האנושית.

הנה דוגמה: כשהם בחנו את הביטוי "את מה שהפיכחון מרפא, אלכוהול מגלה" לעומת "את מה שהפיכחון מסתיר, אלכוהול חושף" (תרגום חופשי), הגרסה הראשונה והמחורזת דורגה גבוה יותר בסקלת הדיוק ביחס לגרסה השניה. הפסיכולוגים ציינו כי ממצאי המחקר שלהם מצביעים על כך שהחרוזים מעובדים באופן שוטף במוח האנושי, ולכן לפעמים נתפסים כ"כנות". כנות, למי שלא יודע, משליכה על אמינות ומידת האמינות היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל טקסט שיווקי.

כך יגואר השתמשה בטקטיקה הזו במודעה שלה משנת 1962:

שורה תחתונה: המוח מעבד בקלות רבה יותר מילים וביטויים מחורזים, ולפעמים אנחנו רואים בהם ביטוי לאמת ולדיוק. באמצעות חרוזים לא מאולצים ולא מוגזמים אנחנו מוסיפים תבלין חשוב ונעים לנימת הטקסט השיווקי ויכולים להפוך כמעט כל טיעון למשמעותי יותר.

  1. מיקום של מילים

כיום כבר ידוע לכל קופירייטר מתחיל שהגולשים באינטרנט סורקים את הטקסט במקום לקרוא אותו מילה אחר מילה. זו הסיבה שלעתים קרובות אנחנו משתמשים בנקודות דגש (Bullet Points), בפסקאות קצרות וברשימות מסודרות כדי להקל על עיכול התוכן.  אבל היכן למקם את המידע בתוך בדף?

פסיכולוגים שחקרו את אפקט המיקום הטורי מצאו שכאשר אנשים שומעים רשימת מילים ומתבקשים לחזור עליהן מיד, הם מדייקים יותר עם מילים שנשמעו בסוף ובהתחלה, ביחס למילים שנשמעו במרכז הרשימה.

שורה תחתונה: כדי להבין עד כמה זה קריטי, די להביט בדרך בה קהל המבקרים של סרטים, משחקי וידיאו וספרים מאבדים עניין כבר בהתחלה שלא תפסה אותם, או מתאכזבים מהסוף של ענה על ציפיותיהם. זה אפילו נשמע קצת מוזר כשחושבים על זה, שכן מעטים מתייחסים לאמצע הגדוש בתוכן וברעיונות. גם בכתיבה שיווקית יש למקם את הרעיונות הכי חשובים בהתחלה ובסוף. בין אם זה טקסט בדף הבית, בדף 'אודות' או אפילו במייל, שורת הפתיחה ושורת הסגירה הן שתי החתיכות היקרות ביותר ב"נדל"ן הטקסטואלי שלך".

הודות למחקרים מבוססי פסיכולוגיה שכאלה, כל אחד יכול לשפר את הכתיבה השיווקית שלו ולהמיר יותר גולשים ללקוחות. כי לפעמים פעולה פשוטה כמו הוספת מילה חסרה או השמטת מילה מיותרת יכולה להגדיל באופן דרמטי את ההצלחה של התוכן השיווקי שלך. זה בדוק.

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם 

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך