ביקורת הספרים של טלי | הנערה מברוקלין | גיום מוסו

תקציר: כשבת זוגו הצעירה של גיבור הספר, מבינה שמערכת היחסים שלהם בדרך למיסוד, היא חושפת בפניו סוד אפל בעברה, שמוביל לאינספור חשיפות מפתיעות נוספות ולסיפור חוצה יבשות שמעורבים בו פוליטיקאים, שוטרים וכמה פשעים אפלים. רפאל ברתלמי הוא סופר ספרי מתח, זאת אומרת הוא לא, אבל הוא דמות בספר המתח הנהדר 'הנערה מברוקלין'. הוא גם אב חד הורי לבנו הפעוט, תיאו. לאחר שבת זוגו נוטשת אותם בידיעה שאינה בנויה להיות אמא, רפאל עוזב את לונדון וחוזר לצרפת כדי לגדל את בנו. מארק קראדק, השכן, הוא שוטר בדימוס שעוזר לרפאל גם בגידול תיאו וגם בחיפושים אחרי בת זוגו שנעלמת באופן מסתורי.

הסופר, גיום מוסו, נולד לא כזה מזמן, ב–1974 בצרפת. 13 ספריו (עד כה) תורגמו לשלושים ושמונה שפות ונמכרו, נכון להיום, ב-22 מיליון עותקים! מלבד ספר זה, ספריו 'קולו של המלאך', 'מחר' ו'סנטרל-פארק', תורגמו לעברית ושווקו בבית הצואה לאור 'זמורה-ביתן'. ספרו 'משחק על זמן' יצא בהוצאת 'ידיעות ספרים'. לא בכדי. מוסו נחשב כיום לסופר הצרפתי הנמכר בעולם. בצדק? תישארו במתח… כי זה גם מה שמוסו עושה הכי טוב בעולם.

לב הביקורת של טלי: "מתח בלתי נסבל! מרגע שתפתחו את הספר לא תוכלו להניחו מהיד, עד שתגלו מי היא באמת הנערה מברוקלין". כתבו באחת הביקורות על הספר. "מותחן עם טוויסט מטורף! מוסו שוב מבלבל את הקורא לאורך כל הדרך" כתבו באחרת. ואני? אני בכלל  גיליתי את הסופר הזה במקרה. כמי שתמיד מחפשת לגוון את חווית הקריאה שלה עם סופרים חדשים, נתקלתי בו בעוד אחד מהמבצעים המעליבים של ספר ב-30 ₪. זה היה "קולו של מלאך"… לא המבצע… הספר. כך גיליתי סופר ספרי מתח שקל לאהוב ושסופי הספרים שלו הם כמו סופי החיים של כולנו – בלתי צפויים לחלוטין.

אם ברוב ספרי המתח שקראתי, ככל שהתקדמתי עם העלילה ראיתי את סופה ואת הדרך בה יסתיים הספר, מוסו מוכיח שאפשר אחרת. גם אם הם נוסחתיים, הספרים שלו תמיד מפתיעים. 'הנערה מברוקלין' מתורגם מצרפתית ברמה גבוהה, בעברית פשוטה אבל מדויקת. הוא מחולק לפרקים ותתי פרקים נוחים ומלווה בציטוטים של משוררים, סופרים ופילוסופים ששופכים אור על המתרחש בסיפור. זה הספר השלישי של גיוס מוסו אותו קראתי, ובכל פעם הוא מצליח להפתיע אותי מחדש. לאחרונה פורסם שהוא התחתן בסתר עם אהובת ליבו. אם זה מה שחווה אשתו הטריה בחייהם המשותפים, אני קצת מקנאה…

אהבתי בספר: ספר מתח איכותי כמו 'הנערה מברוקלין' לא מוצאים בכל יום, בטח שלא בסל המבצעים. זה ספר שאי אפשר לעזוב באמצע סתם כך. הסיפור הולך ומתגלגל ממעניין למעניין יותר, כמו כדור שלג של סיפורים. בכל פרק חדש נחשפים פרטים שהופכים את הסיפור למעניין יותר מאשר בפרק הקודם. כשמגיע הסוף מתברר שהוא רק הכנה להדרן המפתיע. אין ספק שמוסו הוא מאסטר-שף של סיפורי מתח ולא נותר לי אלא להלל את הסופר והספר הנהדר הזה. מעטים יודעים כמוהו לרקום סיפורים שמתחילים בהתרחשות יומיומית, שמובילה לסיפורים מורכבים, שמלאים בפרטים מותחים, מפתיעים, מעניינים ומרתקים.

פחות אהבתי בספר: בסופו של דבר, אחרי שקוראים כמה ספרים של הסופר הזה, רואים קו מנחה בכל ספריו. התבניתיות הזו, כמו גם ב'נערה מברוקלין', נראית בבירור כמו אחורי הקלעים של תפאורה שקופה. אצל א.ב. יהושוע, למשל, אין תבניתיות. למרות שהוא לא סופר מתח וההשוואה לא באמת הוגנת, יהושוע יוצר קשת סיפורית רחבה ומגוונת בכל ספר מחדש, וכל אחד מספריו הוא משהו אחר לגמרי. מוסו, המוכשר עד כדי מתח, הוא קצת יותר צפוי. יש לו יציקה ספרותית שלתוכה הוא שופך את כל המרכיבים ליצירת העוגה נהדרת. האם זה מינוס? תחליטו אתם.

שורה תחתונה: אתם עוד פה? רוצו לקרוא, כי 'הנערה מברוקלין' יהפוך לספר מועדף על כל מי שאוהב ספרי מתח נקיים, פשוטים, קריאים ומפתיעים. שלא כמו יו נסבו (סופר נהדר כשלעצמו), שנוטה להיכנס לפרטים מעניינים אך לפעמים מיותרים, הספר הזה הוא פשוט, הוא מותח, הוא מפתיע ונהדר.

5 מתוך 5 בסולם המתח והעניין של טלי

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

 

סופר צעיר מכר את ספריו תמורת 2500$ לעותק – כך הוא עשה את זה

האם היית משלמת מאות דולרים עבור ספר אחד? הקוראים של הסופר הזה שילמו, ואף יותר. דנה דריקס (קוראים לו דנה והוא זכר… אין לי שליטה על דברים כאלה) שמח לגלות שעסק הקופירייטינג שלו מצליח, אבל אחרי שהוציא פרויקט כתיבה אחרי פרויקט, הוא הבין שרחוק הוא לא יגיע באופן כזה: "נשרפתי… הייתי לכוד במסחר בזמן תמורת כסף".

דריקס, בוגר אוניברסיטת ויסקונסין, כיום בן 26, שקל את האופציות שלו. למרות שהוא מנהל חוות עיזים בקלייר לייק, וויסקונסין, עיירה קטנטנה שמונה כאלף בני אדם, הוא הבין שהוא רוצה סוג אחר של קריירה, למד מנהל עסקים בקולג' והמשיך להחזיק בחווה כמקור הכנסה. כשהחליט לחפש דרך חדשה להפוך את עסק הכתיבה שלו למקור ההכנסה העיקרי, הוא החליט לכתוב ספר שמדריך בעלי עסקים איך ליצור קופירייטינג משלהם, בכוחות עצמם, במקום לשלם לאחרים.

היתה רק בעיה אחת: "הבנתי ש -90% מהאנשים שכותבים ספרים לא עושים מהם כסף", אומר דריקס. כשחקר את העניין הגיע למסקנה מעניינת: "ספרים הם הפריטים היחידים בעולם המכירות שלא מתוגמלים על פי ערכם", קבע… והחליט לעשות מעשה.

מלא בנחישות לאתגר את עצמו ואת המודל המסורתי של פרסום הספרים ומכירתם, דריקס כתב, הוציא לאור ופרסם את ספרו הראשון בעצמו. הוא קרא לו "סודות ההמרה – מיטוב העסק שלך למכירות" (“Conversion Secrets, Optimize Your Business For Sales Workbook”), ושיווק אותו ישירות ללקוחותיו באוקטובר 2015 באמזון, תמורת 400 דולר לעותק! לא רק שדריקס מכר ספרים, הוא גילה שהקוראים שלו מאוד פתוחים לקרוא ולרכוש עוד ועוד, ולדבריו הצליח למכור 1,004 עותקים בכמעט 50 מדינות. כמובן שהוא לא הסתפק רק בכך והוסיף למאמצי השיווק הרצאות שתרמו למכירות.

וזו היתה רק ההתחלה. בזמן שמכירות ספרו הראשון המריאו לגבהים שאף אחד לא ציפה להם, הוא החליט לנסות לכתוב ספר נוסף עבור קהל הנישה שלו, "סודות ההתעלות" בשמו הקצר ו “Ascension Secrets, Back-end Mastery Guide: Maximize Your Reviews & Profits”  בשמו המלא. בספטמבר 2016 הוא פרסם את הספר עם השם הארוך הזה תוך התמקדות על קבלת ביקורות חיוביות שהודגשו, מן הסתם, ב-ר' גלי ברחבי האינטרנט. הפעם הוא קבע מחיר גבוה יותר. 1,000 דולר לכל עותק (!) ודיווח על מכירת 167 עותקים. תעשו את החשבון לבד…

דריקס המעושר, מלא במוטיבציית הצלחתו, פרסם בנובמבר 2017 ספר נוסף. הפעם הוא קרא לו “High-Ticket Book Secrets: The Only Way To Publish & Sell Your Book For What It's Worth” או "הדרך למכירת ספר במחיר שהוא ראוי לו" בתרגום חופשי (מדי) במחיר של 2,500 דולר לספר!! עד כה, כך הוא אומר, הוא מכר ארבעה עותקים בלבד. עם זאת הספר שוחרר ושווק ממש לאחרונה וצפויות לו מכירות נוספות.

ספרו האחרון, “The Dream 100 Book”, שמתמקד בהתחברות ל 100 אנשים משפיעים ומרכזיים בתחומי עיסוק שונים, יצא החודש ומכר תשעה עותקים תמורת 2,000 דולר לעותק, בהזמנה מראש.

דריקס, שבמשך שבע שנים ניהל לבדו את "קבוצת דריקס", החברה שממנה יצאו כתביו, הגדיל את העסק שלו משמעותית הודות לכתיבת הספרים האלה, שתומחרו גבוה… מאוד גבוה. כיום, כך הוא מספר, יש לו מחזור בן שבע ספרות והוא מעסיק שבעה עובדים.

עד כמה רחוק ניתן לקחת את הרעיון של מכירת ספרי עיון במחיר גבוה יודע רק סופר עם תעוזה כמו שלו. "זו תנועה" הוא אומר כיום, "וזו תנועה שמחזירה את הכוח לידי היוצרים". בהנחה שמחברים אחרים מוכנים ליישם את אסטרטגיות התמחור והשיווק שלו, יהיה מעניין לראות איך השוק יגיב.

האמת צריכה להיאמר. לא לכל מחבר יש מומחיות מיוחדת, או לפחות שנתפסת כך, עד כדי שקוראיו יהיו מוכנים לשלם כמה מאות דולרים או יותר לספר אחד. זאת ועוד… לא לכל סופר יש קהל יעד שיכול להרשות לעצמו להוציא סכומים כאלה פר ספר. אבל דריקס הוכיח שזה אפשרי. אם חקלאי העיזים הזה הצליח, כנראה ששווה לנסות. עובדה היא שהניסוי שלו בתמחור ספריו מעלה כמה אפשרויות מעניינות עבור כולנו, בתקווה להרוויח חיים טובים יותר באמצעות פרסום עצמי, בעולם שבו הערך הנתפס של סופרים הולך ויורד.

אנשי מקצוע רבים יש בחוץ, בעלי ידע עצום ונרחב. אלפים, אולי מאות אלפים בעולם ישמחו להכיר, לקרוא וללמוד מהם. בעולם בו אנחנו חיים כל שצריך לעשות הוא לחבר ספר מעניין על הנושא הנבחר, לתרגם אותו לאנגלית ולשווק אותו בצורה נכונה ב'אמזון' ובאתרים אחרים. אליה וקוץ בה. אנשי מקצוע עסוקים מדי ומתקשים למצוא את הזמן לכתוב ספרים בעצמם – אבל לשם כך נוצרו סופרי הצללים. לא? כן!

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

 

 

 

 

 

 

אחוזים בהתרגשות: שיטת ה-40-40-20 אחוז במכירה

מי שרוצים שהלקוחות שלהם יקבלו תחושה אמיתית של המוצר (מי לא?), צריכים לעזור להם לתקשר. כן, גם במכירה עם מילים יש טכניקה שמעודדת את הלקוחות הפוטנציאליים "לדבר". כדי לעשות זאת, יש להכיר את שיטת ה-40-40-20 שסוכני מכירות מיומנים משתמשים בה בעל פה.

זה עובד ככה:

יש לחלק את הטקסט השיווקי לשלושה שלבים: ב-40% הראשונים של הטקסט שואלים את הקונים שאלות. לאורך 40% נוספים מספקים תשובות ומידע על המוצר. ב-20% האחרונים סוגרים את העסקה.

הרעיון שעומד במרכז השיטה הזו קובע שלאורך 40% הראשונים של "השיחה", הלקוחות צריכים להיות 'הדוברים הראשיים'. למרות שהם לא באמת מדברים אתך כשהם מול מסך או דף, הם צריכים להיות במרכז העניין. כששמים את הזרקור על הלקוחות כבר בהתחלה, אנחנו מסייעים להם להיפתח אל שאר המסרים שברצוננו להעביר.

מהמבולבלים אבקש לחשוב על בליינד דייט. היה והבחור או הבחורה מתחילים את הדייט בשיחה על עצמם, יש סיכוי גדול, ואפילו מאוד, שימשיכו את הערב לבד.

ברגע שמבינים את הרעיון שמסתתר מאחורי הטכניקה הזו, הרבה יותר קל להציג הצעות שיווקיות מתאימות ולכוון לכיוון השיווקי הרצוי במהלך 40% הבאים של הטקסט, כאשר הפוקוס עובר אלינו, המשווקים. מן הסתם, ב-20% האחרונים של הטקסט השיווקי יש להתקדם למסר הסופי, שיכול להופיע בצורת שורת מחץ או סלוגן כלשהו.

רבים משתמשים באותה שיטה בסדר טיפה שונה, מבלי לדעת שהם משתמשים בה בכלל. הם פשוט מחליפים בין שני הקטעים הראשונים בטקסט. ראשית, הם מציגים את המוצר שלהם ואז שואלים שאלות מעודדות שיחה. הרציונל הוא שבשלב השני של הטקסט, הלקוחות הפוטנציאליים כבר עמוק בקריאת המסרים שלך והם "יכולים להרשות לעצמם" לבזבז את זמנם על נושאים שפחות מעניינים אותם.

כך או אחרת, בלב ליבה של הטכניקה הזו עומד ניסיון להוציא את הקוראים מאדישותם.

זו טכניקה שלוקחת בחשבון שאנשים נחשפים, השכם וערב, לניסיונות מכירה (כולנו כאלה) ודי משועממים מהם, במיוחד כשרוב הטקסטים מתחילים בהתמקדות במוצר, בעסק או בחברה שעומדת במרכז הנחירה, סליחה, במרכז המכירה. כדי להימנע מכך, לא מומלץ לנסות למכור כלום במהלך 40% הראשונים של הטקסט. קטע זה צריך להיות מוקדש כולו לקונים.

אחד היתרונות של טכניקת ה 40-40-20 היא גמישותה. היא מתאימה את עצמה לסוגים שונים של מכירה, בין אם זו מכירה של מוצר, של שירות או של ניסיון לקדם אג'נדה חברתית. לכל אינטראקציה כזו יש סגנון שונה, סדר שונה ואורך שונה, בהתאמה מלאה לסוג המכירה. הרי גם אם המכירה היתה מתבצעת בטלפון, הדקות הראשונות צריכות להיות מוקדשות לשאלות ולהאזנה, הדקות הבאות לחיבור בין הצרכים של הלקוחות ליכולות המוצר, וסוף השיחה חייבת להיות מוקדשת לסגירת העסקה.

ולמרות שטכניקה זו לקוחה מעולם המכירות בעל פה, יש לה יתרון יחסי כאשר עושים בה שימוש בכתב. כי לפעמים, במהלך שיחת מכירה בעל פה, אנשים לא ממש מעוניינים לדבר על עצמם. אם בכלל, הם מצפים להצגת המוצר, ואם אפשר אז קצר. היה והם נכנסים לטקסט כתוב, אין להם ברירה אלא למצוא את השאלות רלוונטיות אליהם (אם לא, הם במילא לא יהיו לקוחות שלנו) ולענות עליהן בינם לבין עצמם. יש אפילו סיכוי לא רע שישאלו את עצמם שאלות נוספות באותה רוח, כמו למשל: "אופציה א' נראית לי עדיפה על אופציה ב', איזה מוצר יתאים לי יותר?".

איש מכירות בינוני בדרך כלל יראה בשאלות שכאלה כסימן מובהק "לסגירת עסקה" וינצל את ההזדמנות לתת תשובות ארוכות על היתרונות והחסרונות של כל אופציה. לעומתו, איש מכירות טוב יאמר "אני יכול לפרט על שתי האפשרויות, אבל לשם כך אני צריך שתשב/י איתי רגע". בכתיבה אף אחד לא ישב איתנו, אבל נוכל לתת קישור בו נפתח ונרחיב את המכירה בדפים נוספים, שמתעמקים במוצרים הספציפיים. זה אפילו עדיף, שכן אופציה כזו מקצרת את הטקסט הראשוני, וכתיבה שיווקית טובה תמיד תהיה תמציתית.

לסיכומו של עניין, הסקירה הקצרה של הטכניקה לעיל מציגה את הסיכויים להגדלת מכירות ומסבירה את ההיגיון מאחורי היתרונות הגדולים של פתיחת טקסט שיווקי עם התמקדות בלקוחות במקום עם (פיהוק) הצגת העסק או המוצר. בדיוק כך שיטת 40-40-20 מגדילה באופן דרמטי את איכות שיחת המכירה שלך, גם, וכנראה במיוחד, כשהיא מתבצעת בכתב.

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך