ביקורת הספרים של טלי | אבי ואמי

אהרון אפלפלד ז"ל, שנפטר אך לפני כחודשיים בגיל 85, היה אחד הסופרים הישראלים הנחשבים והמוערכים ביותר בעולם. בספרו "אבי ואמי" הוא אוסף את קוראיו אל עוד מסע מופלא, הפעם אל ילדותו בסמוך לנהר ולהרי הקרפטים, שם הוא נופש עם הוריו על סף פריצתה של מלחמת העולם השנייה. זה רומן שכתוב במסורת הרומנים האירופיים הגדולים, וזה מורגש היטב בין מילה לשכנתה. דרך עיניו של ילד חד הבחנה, אפלפלד עוזר לקוראיו להביט בפלאי הטבע וביחסים שבין בני אדם, על שלל גילוייהם. המעוּות נחשף, המנוון נגלה והמרושע מראה את פניו הרעות, רגע לפני שהפשע הגדול בהיסטוריה מאיים להחריב את חיי היהודים ואת מורשתם באירופה. זה רומן אישי מאוד, גדוש מראות מילדותו של הסופר, שנכתב בצלילות מהפנטת וממכרת שמאפיינת את ספריו של הסופר הנפלא הזה.

זו לא הפעם הראשונה שהרקע "השואתי" של אפלפלד חודר לספריו. בכל הספרים שלו, שאני קראתי ואהבתי מאוד, יש שואה שלפעמים רק מבצבצת ולפעמים ממש זוקפת את ראשה. איכשהו זה אף פעם לא מפריע לו ליצור ספרים נפלאים שכאילו ממחישים עד כמה לא משנה גודל האירוע והיקפו, ולא משנה מהי אמונתך, אלוהים נמצא בפרטים הקטנים.

אז "אבי ואמי" מספר על תקופה שמקדימה ולו במעט את פרוץ מלחמת העולם השנייה, במהלך חופשה נעימה שמתנהלת על גדת נהר אירופאי. סיפור נרקם בתוך סיפור. אווירת טרום המלחמה טבולה בניחוחות אירופיים שעוטפים אותך במהלך הקריאה עד שאת ממש שם, שוחה במקווה הטבעי, צופה במערכות היחסים מנקודת מבטו של ילד צעיר, לומדת מי בוגד במי וטועמת את ארוחות הצהריים הקלילות שמורכבות מסנדביץ' (לא כשר) עם נקניק וגבינה.

באוויר מורגשת המלחמה. באווירה מורגשת אי ההלימה. המתח לא גולש מעל קדרת הסיפור עתיר הפרטים, אבל מטעימה ארומה של נופש משפחתי סטנדרטי רגע לפני שצונמי מלא שנאה שוטף כל חלקה טובה. במהלך הקריאה נדמה היה לי שדרך סיפורם של הוריו נגלית המצוקה האמתית של היהדות בת התקופה. הוריו הם אנשים משכילים, רגישים, אך שונים באופיים לחלוטין. האב רציונאלי. האם אינטואיטיבית. האב סולד מהיהדות. האם מתרפקת על המסורת היהודית בבית אביה.

אי אז מקובל היה שמשפחות שלמות נוסעות מדי קיץ לבית הנופש שלהם ושוהות בו לאורך רוב העונה. זו שגרה של לקום בבוקר, לרדת לבריכה ולחוות את החיים עם אותם אנשים שפוגשים שם, כחלק ממנטליות אירופית קלסית. אז איך יתכן שחמש דקות אחר כך הנורמליות מאבדת כל פרופורציה והופכת לאחת התקופות הנוראיות ביותר שחווה המין האנושי? נדמה לי שהתשובות מחכות בין השורות של "אבי ואמי".

אהבתי בספר: את האווירה, את העניין, את הכתיבה הבהירה, את הרגש, את כל הפרטים שמסופרים בטעם. התאהבתי ביפהפייה שחבר של גיבור הספר מתאהב בה על שפת הבריכה, ונשימתי נעצרה מכך שכל הטוב הזה מתרחש על רקע השואה הממשמשת ובאה. המתח באוויר ניכר כשהמשפחה שומעת על קרוב משפחה יהודי שנעצר. בדיעבד ברור שמשהו רע מתרחש סביבם. אבל שום דבר מזה עדיין לא הגיע אליהם. הידיעה הזו טוענת את כל הספר ואת כל המסופר בו במתח חשמלי גבוה. מבלי להסגיר פרטים, הספר מסתיים עם הקיץ וטובל בטעם של התפכחות מאוטופיית החיים המושלמים. קצו כל הקיצים – כי למשפחתו של אפלפלד כבר לא יהיו קיצים כאלה יותר. התרגשתי.

פחות אהבתי בספר: מצטערת. לא מצאתי. כנראה שפשוט אהבתי את הספר מתחילתו ועד סופו.

שורה תחתונה: מומלץ לכולם, אבל במיוחד לאוהבי הספרים שנכנסים למקום האישי ויוצאים ממנו עם טעם של עוד. זה רומן מרתק בלי להרקיע שחקים, וספר מתח במובן הפסיכולוגי, בלי גופות שמפוזרות בחיוורונן על גדת הנהר. אהרון אפלפלד יצר פה עוד ספר עדין וחד אבחנה כפי שרק עיני הנץ ונפש המשורר שלו מסוגלים לייצר. הוא יחסר לי. לפחות יש עוד רשימה ארוכה של ספרים שכתב וטרם קראתי.

5 מתוך 5 בסולם הספרים שאסור להחמיץ של טלי

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

 

עֲוָלוֹת נפוצות של הכותבים את ספרם הראשון

כשכותבים ספר ראשון נוטים ליפול לאחת מהעֲוָלוֹת שמתוארות כאן. לכל המעדיפים לדלג עליהן בדרך לספר ראשון מוצלח, כדאי מאוד לעלעל ברשימה הזו.

המספר הלא אטרקטיבי: הקורא חייב לאהוב את קולו של המספר (לא את המספר עצמו, אלא את קולו, הם מחוברים, אך שונים), אחרת לא אכפת לקורא מה יקרה הלאה. נכון, חורחה לואיס בורחס, באוסף הסיפורים הקצרים שלו "לבירינת'ס" (מבוכים), מציג מספר שהוא מנהל מחנות ריכוז נאציים, אבל הסיוט הזה נמשך רק ארבעה עמודים. לאורך ארבעה עמודים של עבירה פשיסטית בוטה כל אדם רגיל יכול להחזיק מעמד. על פי רוב, מקובל לכתוב בקולו של מספר חביב, מספר מרתק, אפילו מספר מרושע אם בא לך, העיקר שהמספר לא יהיה משעמם.

"קודם אבנה עלילה": כשכותבים רומן, ובמיוחד כשכותבים בפעם הראשונה, את ה"עלילה" מומלץ להשאיר לסוף. איני מתכוון לכך שלא צריך לדעת בגדול לאן הסיפור הולך, אבל כמו ש'איקיאה' לימדה אותנו – אין להדק את הברגים לפני שכל החלקים במקומם. הסיבה לכך טמונה בחוסר הניסיון שלך ובכך שבניית עלילה תחילה מאלצת את כל שאר הסיפור להתאים את עצמו אליה. כש"מהדקים" עלילה לפני שמתחילים לכתוב, אירועים רבים בספר נאלצים להתעוות כך שיתיישבו בעלילה. לא טוב. מומלץ לעשות את ההפך, משמע לבנות אירועים או תרחישים טובים, ורק אז לתפור אותם יחדיו לידי עלילה מרתקת ומבנה ראוי.

עובדות לפני מערכות יחסים: נבוקוב "הודיע" ​​בצורה חד-משמעית שספר הוא עולם ומלואו. לסופרים "ירוקים" יש נטייה להתחיל ולתאר את העולם הזה בפירוט רב ולהסתבך תוך כדי כך. הם ממציאים כל מיני מקומות, אירועים ועניינים מורכבים תוך שהם מתעלמים מכך שהעולם לא מורכב מפרטים, אלא ממערכות יחסים. כדי ליצור עולם בספר צריך כמות מסוימת של מערכות יחסים מעניינות בתוכו. המפתח נמצא במערכות יחסים שחוצות קבוצות גיל וגבולות. אם כל הדמויות בספר בנות אותו גיל, אז יש לך תת-תרבות, לא עולם. דוגמה לכך ניתן למצוא בספרו של פיליפ דיק, מחבר הספר "האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות" (שהפך לסרט הקאלט 'בלייד ראנר'), בו היה קשר תלת-כיווני בין סבא, אב ובן. דבר דומה קורה ב"מלחמת הכוכבים" וב"הארי פוטר" עם דמבלדור כסבא ארכיטיפי.

לב האבן: ספרים טובים עוסקים בעניינים שנוגעים לליבם של גיבוריהם. לכתוב על מזג האוויר ועל מצב האומה לא עובר אם לדמות הראשית שלך יש עניין לא פתור עם מין, למשל. אם סקס הוא הדבר שמסיר שינה מעיניה, והנושא ממש טורד את ליבה של הדמות הראשית, אז תפקידו של הספר להוציא את זה החוצה לאוויר הפתוח. אפילו סצנה חכמה שנכתבת היטב תרגיש חסרת מיצוי ומכילה יותר מדי מידע, אם היא לא נוגעת ללב הגיבור, או שלדמות המגולמת בה לא אכפת.

כתיבה על דברים שאין לך מושג בהם: נניח שכתבת על שוטר שמשחק גולף, כי זו התשוקה שלו. גולף נמצא בתחום הבנתך אבל אין לך מושג מה קורה במשטרה. כדי להוכיח את ההפך רוב הכותבים ממשיכים להראות, בכוח, שעשו את שיעורי הבית שלהם ויודעים מה קורה במשטרה. זה רעיון רע שנקרא כמו שזה נשמע בשיחת חולין. חפירה. אם אין לך מושג לגבי עניין מסוים, שחייב להופיע בספר, אין להרחיב אודותיו. יש לכתוב בעיקר על מה שידוע לך – בדוגמה לעיל על גולף – ויש לדלג על עניינים משטרתיים. טיפ טוב הוא להפוך את כל השוטרים (אם זה הקטע החלש שלך) לדמויות ששונאות את עבודתם – ככה אין צורך לכתוב על העניינים הטכניים של המשטרה בכלל. יש לזכור שכותבים יכולים להשמיט מהסיפור כל מה שלא מסתדר להם. הם אפילו חייבים לנהוג כך. אחרת הסיפור הופך להיות טרחני ומשעמם מדי.

פירוט מופרז: לאיזו רמה של פירוט יש להגיע בספר? זו שאלה שנשאלת על ידי סופרים רבים. הסוד טמון בקול הנרטיבי, הוא זה שקובע את רמת הפירוט הנכונה. כשמפשטים את המושג "קול נרטיבי", מגלים שהוא השתקפות של אחד או שניים מהחששות הבסיסיים של המספר – לרוב קולו עסוק באיומים הפיזיים או הנפשיים שמטרידים אותו. רמת הפירוט בספר שלך צריכה להיות קשורה בקשר הדוק ל"איום" שמשפיע על הדמות המרכזית ועל קולו של המספר. כל שאר הפרטים צריכים להתעמעם כדי לשים על כך דגש.

"אין לי סוכן": זה כבר לא קשור לכתיבה אבל בהחלט קשור לסיכוי שהספר שלך יראה את אור היום. קבלת הרומן שלך בהוצאת ספרים הוא תהליך שכנוע סדרתי של אנשים. האדם הראשון שעליך לשכנע הוא סוכן. הסוכנים לא חייבים להיות מפורסמים. לפעמים עדיף סוכן צעיר, נמרץ ולא ידוע על סוכן ותיק ונרגן שכל העולם מכיר. כל מה שעליך לעשות כדי שהספר יצא לאור הוא לשכנע אדם נכון אחד, חוץ מאמא שלך, שהעבודה שלך ראויה להיחשף בפני קהל קוראים רחב. בהצלחה!

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

פשוט וקצר = נקלט ונמכר

אם נדמה לך שהאבחנה בין כותב מיומן לבין כותב מחורבן נעשית על בסיס שגיאות כתיב וטעויות דקדוק, כדאי לחשוב על זה שוב. לא במקרה זה המאמר הפשוט והקצר ביותר שכתבתי. למעשה "קצר" ו"פשוט" הן שתי מילים שמתארות את לב ליבה של הכתיבה השיווקית הטובה ואת הקופירייטינג המהודק. הטיפים החשובים הללו הם כלי מושלם לשיפור כתיבה לשם מכירה באשר היא. אם יש לך 5 דקות אני רוצה להדגים לך למה.

מתחילים?

יתרונה העצום של כתיבה פשוטה וקצרה היא קלות הקריאה המתקבלת. משפטים קצרים ופשוטים קלים לעיכול עבור הקוראים. הדבר הטוב ביותר עבורך, עבור המוצר או השירות שלך, הוא לכתוב פשוט וקצר. יצירת משפטים ארוכים ושורות ארוכות עושים בדיוק ההפך. הם מסיחים את דעת הקוראים מהמסר. הדרך הטובה ביותר אל מוחו של הקורא היא לערבב, מדי פעם, בין אורכי המשפטים, כדי לשמור על תשומת לבו לאורך פרק זמן ארוך יותר.

זה בסדר להתחיל משפטים עם "אבל" או עם ו' החיבור. לכתוב שיווקית משמעו שאין צורך להיצמד לחוקי הדקדוק שלמדת בבית הספר. אפשר ואפילו מומלץ להתחיל משפטים ככה. הסיבה לכך טמונה בסוד המקצועי איתו התחלתי את המאמר הזה. משפטים שמתחילים ב"אבל" או עם ו' החיבור מבטיחים משפטים קצרים יותר. משפטים קצרים יותר הם פשוטים יותר. ועוד דבר. זו דרך מצוינת להדגיש רגעים קריטיים בטקסט.

להימנע מחזרות מיותרות בתוכן נשמעת כמו עצה מובנת מאליה, אבל היא לא, מפני שלפעמים, כשעושים בזה שימוש מושכל, מוטיב החזרה יכול להיות כלי רב עוצמה. אבל, אם אין לך מושג איך להשתמש בו נכון, חזרה יוצרת שעמום. חזרה על התוכן שכתבת בסעיף הקודם, בלי להוסיף לו דבר, גורמת לכתיבה שלך להיגרר אל מחוזות ה"לא פשוט", "לא קצר" ו"לא מעניין". מצאת מילים שחוזרות על עצמן פעמים רבות? יש לחפש חלופות מתאימות. הפעולה הפשוטה הזו תהפוך את הקריאה בטקסט שלך למעניינת ולמרתקת יותר. הטקסט יהיה עשיר ומשמעותי יותר. הקוראים שלך יודו לך. וכשהקוראים מודים לך עולה הסיכוי שיקנו ממך.

וכדי לשמור על הפשוט והקצר אנחנו חייבים להימנע גם מכתיבת מילים מורכבות. גם אם קהל הקוראים שלך מורכב מאנשים אינטליגנטים ומלומדים, מילים מורכבות ומסובכות לא יבטיחו את פיתויים להמשך קריאה או לנקיטת פעולה. ברוב המקרים יתרחש בדיוק ההפך. גם אם התוכן חייב להיות עשיר במידע, יש להימנע מלסבך את הקוראים. הסיבה לכך היא פשוטה קצרה. המטרה העיקרית של כתיבת כל פיסת תוכן שיווקי היא להציע בהירות לקוראים. המורכבות והכבדות הן האויב של סגנון הכתיבה הפשוט והקצר. לפיכך, בכל פעם שמעלים טקסט שמטרתו למכור, כדאי תמיד לחשוב פעמיים אם שימוש במילים מורכבות או בביטויים מסובכים באמת הולך לעשות הבדל גדול.

וכל זאת למה? כי קופרייטינג = קצר. כתיבה שיווקית = פשוט. אחרת? אף אחת מהמילים הללו לא ישרתו את מטרתך העיקרית, והיא למכור.

זו גם הסיבה שהמאמרון הזה קצר ופשוט מתמיד.

המסר עבר?

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך