ביקורת הספרים של טלי | ההיסטוריה הסודית

ספר המתח עב הכרס הזה, בן שש-מאות וארבעים עמודים, דורש התחייבות ארוכת טווח, לפחות כמו ההתחייבות שנדרשת מסטודנט בן תשע-עשרה, שמגיע ללמוד בחוג של בני עשירים בלבד, ומוצא את עצמו במרכזה של פרשיית רצח. אבל בגלל שהספר כל כך סוחף, לא מרגישים שאורכו כמחצית מהרומן המפורסם והגדול ביותר בכל הזמנים, 'מלחמה ושלום'. "לקולה של טארט אין אח ורע… האנרגיה האינטלקטואלית שמלווה את 'ההיסטוריה הסודית' הופכת אותו לספר המעניין ביותר שנכתב על ידי בני דורה" נכתב ב'בוסטון גלוב'. נראה לי שהם צודקים.

כשריצ´רד פאפן הצעיר מגיע בשנות השמונים לקולג´ יוקרתי בוורמונט, הוא מתקבל לחוג הנחשק והאקסקלוסיבי ללימודים קלאסיים, שמספר התלמידים בו מוגבל לחמישה בלבד, ושאת כל השיעורים בו מעביר מרצה כריזמטי אחד, שהופך עבורם למעין גורו. החבורה האליטיסטית שמרכיבה את החוג מתנהלת על פי חוקים משלה ובבידוד מסביבתה, עד שאחד מהם נרצח. או אז נפרש סיפור רחב היקף שמסופר מפיו של ריצ'רד ומתגלגל לאחור, עד שנחשפות כל הסיבות למעשה הרצח. גם אז לא נגמר הסיפור, שממשיך לעסוק בחייהם של כל אחד מבאי הקורס האקסקלוסיבי, מבלי להחמיץ ולו פרט אחד. יש לכך סיבה. ריצ'רד לא מצליח להמשיך בחייו מאחר שהוא תקוע במקרה הנורא ההוא, שתקף אותו טרם מלאו לו עשרים שנה. הרהוריו קשורים למקרה. סמים, אלכוהול, סקס, קנאה, רמיזה לגילוי עריות ובני עשירים שמתנהגים כ'בני זונות' מרפדים את העושר הסיפורי של 'ההיסטוריה הסודית'.

אהבתי בספר: אהבתי שהסיפור מתחיל הפוך, ונפרש לאחור. אם משווים אותו לספרי מתח אחרים הוא יוצא דופן מהבחינה הזאת. אהבתי שהסופרת, דונה טארט, לא משחקת משחקים. היא מגיעה ישר לעניין והופכת אותו למעניין יותר ככל שהתקדמתי בקריאה. חוסר הוודאות מותח ומרתק יותר ויותר. אהבתי גם שהוא כתוב באווירה בריטית אקסקלוסיבית ובוטיקית. היה מעניין לגלות בין השורות ביקורת מרומזת על הניסיון של בני העשירים להיות מיוחדים ושונים מכולם, ושמתחת לערימות הכסף והפוזה הכל רקוב בממלכת העושר הבריטית.

אהבתי מאוד שהסיפור מתחיל עם אנשים צעירים ואז פורש בפני הקוראים מפה שמצביעה לאן מובילים אותם חייהם. טארט לא מסתירה כלום. הכל מפורט. בסוף הספר דבר לא נותר לפרשנות. כשסגרתי את 'ההיסטוריה הסודית' בפעם האחרונה ידעתי מה קרה לכל אחד מבני החבורה: מי מת, מי חי ואיך הוא חי. אהבתי לגלות שהרצח היה רק תירוץ לספר סיפור אחר לגמרי.

פחות אהבתי בספר: מעט מאוד ביקורת שלילית תצא ממני על ספר שכזה. אולי כלום, חוץ מאורכו. כן. זה אחד הספרים הארוכים שקראתי בחיי, ואני תוהה אם אפשר היה לרקוח עיסה טובה לא פחות כשהיא מהולה בפחות מים. קראתי ספר קודם של הסופרת, 'החוחית', שגם הוא היה ארוך מדי וגם הוא עסק בפרשת רצח. שם היא לא מצליחה להגיע לרמת העניין שהיא יוצרת בסיפור הזה. האם כמות עמודים בספר היא ביקורת ראויה על ספר? יש שיאמרו שלא. אבל כשאת קוראת כל כך הרבה כמוני, גם העובי משחק תפקיד…

רגע השיא שלי בספר: כשריצ׳רד מגלה בדיוק איך התרחש הרצח והבניה הנרטיבית שמובילה לשם מביאה לסיפוק של ממש, שמורכב מכמה עמודים מרתקים ביותר.

שורה תחתונה: הספר הזה מומלץ לכולם, אבל במיוחד למסוגלים להתחייב לספר ארוך שכזה. למרות שהוא לא משתייך לקטגוריית ספרי טיסה (לא קצר, לא קליל), לרגע אחד לא עלה בראשי להפסיק את הקריאה. ראו הוזהרתם. ציבור הנוסעים שינסה לקרוא את 'ההיסטוריה הסודית' במהלך טיסה הלוך ושוב ללוס אנג'לס, יגלה שבקושי הגיע לחצי, עם נחיתתו המחודשת בנתב"ג. עם זאת, זו חוויית קריאה מרתקת שנוברת בחיי האדם ובמוחו. התכוננו להתמודד עם שאלות כמו "מה את רוצה להיות?", "איך אתה נתפש בעיני אנשים?", ו"מה עובר בראשכם כשאתם פועלים באופן זה או אחר?".

ארבעה וחצי עם נטייה לחמישה כוכבים, של קריאה עשירה ואקסקלוסיבית לפחות כמו חייהם של בני החבורה הרצחנית שעומדת במרכז הסיפור.

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

חמש תכונות אופי של סופרי צללים מוצלחים

בין אם חיפשת סופר צללים שיכתוב את ספרך, בין אם ברצונך להתמקצע בתחום ואם אין לך מושג מה זה, לפניך המתכון שמרכיב סופרי צללים טובים באמת. מעטים מכירים אותם, הרי את רוב זמנם הם מבלים בצללים. שעה שרובנו לא מכלים זמן במחשבות על סופרי צללים, יתכן שאחת או אחד מהם כתבו את האוטוביוגרפיה שכל כך אהבת לקרוא, ולא השחקן שמתנוסס על הכריכה, לא היזם שפרסם את סיפור הצלחתו המדהים בספר וכנראה אפילו שלא הסלבריטאי ההוא ש"כתב ספר" אבל בעצם לא כתב בו ולו מילה אחת. במקרים רבים היו אלה סופרי צללים שעשו את העבודה במקומם.

להיות סופר/ת צללים יכולה להיות עבודה מתגמלת להפליא ודרך מצוינת לפתח קריירת כתיבה. עם זאת, ישנם רבים שסוג העבודה לא מתאים למתווה האישיות שלהם. מאחר שאני עושה בדיוק את זה למעלה מעשור, ויצא לי להכיר כמה קולגות בתחום, הנה כמה תכונות אופי שסופרי צללים מוצלחים מתאפיינים בהן:

  1. הם גמישים

לכתוב ספר עבור אחרים היא עבודה שונה בתכלית מאשר לכתוב את הספר של עצמך. להיות סופר צללים זה לשתף פעולה עם הלקוח שלך במקביל לכתיבת הספר. אם צריך לחקור נושאים ספציפיים, עליך לפנות אל לקוחותיך ולבקש את המידע החסר. אם פגישותיכם נערכות באמצעות הטלפון, הדוא"ל או דרך ראיונות ישירים, עליך להתאים את עצמך אל לקוחותיך בזמינות מלאה. אם החליטו שהם משנים את נושא הספר באמצע כתיבתו, יש להיענות לבקשתם (כן, גם זה כבר קרה לי), כל זאת ועוד רק מתלווים לכתיבה עצמה, שגם היא דורשת להתאים את הקול שלך לקולו של גיבור הספר. אין ספק, סופרי צללים צריכים לגלות גמישות שאינה מאפיינת כותבים רגילים.

  1. הם מאורגנים להפליא

בהתאם לסוג הפרויקט ולאורכו, סופרי צללים צריכים ליצור עבור עצמם לוח זמנים קפדני, ותוכנית עבודה ברורה כדי לוודא שהפרויקט לא יגלוש מעבר לזמן שהוקצב לו. הרי סופרי צללים מציעים את שירותי הכתיבה שלהם, לאורך זמן, כלומר הם האחראים על ביצוע שלביו השונים של הפרויקט. הם אלה שאחראים לחקור ולאסוף את המידע מהלקוח, והם אלה שצריכים לוודא שהמידע שעומד לרשותם מתאים לדרישות הספר. יתרה מזאת, אין להם שליטה על סוג הלקוח שעובד מולם ועל הדרך בה המידע יעבור אליהם, אם יעבור אליהם. אם גיבור הספר לא מאורגן הם חייבים לחפות על כך.

ראיונות שנמשכים זמן רב מדי, או שלא מספקים את התוכן הדרוש, אינספור חילופי הודעות מייל, פיסות סיפורים שלא מתחברות וסתירות פנימיות במידע יכולים להיות מאוד מאתגרים על ציר זמן קצוב. בה בעת עליהם לוודא שהם אוספים את כל המידע שהם יכולים, מארגנים אותו, ואז כותבים אותו באופן מעניין ועקבי. הם חייבים להיות מאורגנים וממושמעים להפליא כדי להצליח בכך, קל וחומר כשהם עסוקים בכתיבת כמה ספרים במקביל.

  1. הם יצירתיים

נדמה לי שזה סעיף מובן מאליו. הרי סופרי צללים הם הרבה יותר מתמלילנים שמכתיבים להם סיפורי חיים או מידע מקצועי לספר עיון. רוב הפעמים, כל מה שהם מקבלים מהלקוחות שלהם הן פיסות מידע שעליהם להרכיב מהן ספר. לא סתם ספר –  את הספר הטוב ביותר שהם יכולים לכתוב. אז הם נדרשים לאסוף את כל המידע שהם יכולים, לבוא עם רעיונות משלהם, לחקור את הכל, לארגן את הכל, לכתוב את הכל ואולי הכי חשוב – לערוך את הכל. מה שמרגיש עבור הרבה אנשים כבלגן אחד גדול חייב לעבור עיבוד יצירתי במוחו של סופר הצללים כדי שהכאוס האישי של הלקוחות שלהם יהפוך לספר מרתק. כמה יצירתיות נדרשת כדי להשיג את המטרה הזו? יודע רק מי שניסה את זה פעם, פעמים, או שלושים.

  1. הם בטוחים בעצמם

בטחון עצמי היא תכונה נדרשת לכל אחד, לא משנה מה הוא עושה בחייו, אבל זו תכונה ממש קריטית למי שרוצה להיות סופר/ת צללים. לעמוד בפתחו של פרויקט עצום כמו כתיבת ספר של אדם אחר או של עסק, כשהדף ריק, קובץ ה'וורד' מכיל 0 מילים, אבל יעד ההגשה כבר מופיע ביומן, דורשת לא רק מיומנות אלא בטחון עצמי ביכולותיך. מסופרי הצללים נדרשת מנה הגונה של ביטחון עצמי כדי לקבל מאדם אחר מידע שמופיע באלפי ספרים אחרים ועדיין לדעת שאפשר לעשות מזה משהו מיוחד.

הביטחון העצמי הזה חשוב כפליים לאחר יציאתו לאור, כשמתקבלים שבחים על הספר, וכולם, אבל כל השבחים הללו מופנים אל האדם שמתנוסס על כריכתו. רמז, האדם שמתנוסס על כריכתו הוא לא סופר הצללים… אלה שלא מרגישים בנוח עם קריאת השורות האלה צריכים לחפש לעצמם מקצוע אחר.

  1. הם יודעים מה הם עושים

כתיבת מאמרים קצרים או פוסטים לבלוג, הם בדרך כלל לא אתגר כזה גדול. אבל כשמדובר בפרויקטים משמעותיים יותר, כמו כתיבת ספרים, עדיף שלסופר הצללים יהיה ניסיון. הגיע הזמן להתפאר בניסיוני… וסליחה על כך. נכון למועד פרסום שורות אלה כתבתי כ-30 ספרים עבור אחרים. סופרי צללים עם ניסיון כזה כבר מבינים את התעשייה שהם פועלים בה, יודעים מהן הציפיות מהם, ויודע איך לנווט את האוניה הזו אל נמל מבטחים. אמנם הספר הראשון צריך להיכתב מתישהו, אבל ברגע שצוברים די ניסיון הוא הופך ליתרון עצום בתחום עיסוק שכזה.

להיות סופר צללים טוב פירושו להיות הרבה יותר מאשר סופר טוב. אישיות, רקע אישי, ניסיון והרבה יצירתיות צריכים להילקח בחשבון, אם חשבת לעבוד בתחום או תכננת לשכור את שירותיו של סופר צללים. מה שבטוח הוא שזה לא מקצוע שמתאים עבור כולם. אבל לאלו שמאמינים כי יש להם את תכונות האופי הנדרשות, ואת יכולת הכתיבה הנדרשת, אני יכול להבטיח דבר אחד – המדובר בעבודה יצירתית ומלאת סיפוק, שכן בסופה נולד ספר!

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

 

הסיבה בגללה חשוב לי לכתוב עבורך ולא עבורכם

זה אולי נראה כמו עניין קטן לבסס עליו מאמר שלם, אבל הוא נולד בגלל אותן טענות כמו: "מה הבעיה? כולם כותבים ככה, אז למה שאנחנו לא נכתוב ככה?". בדיוק בגלל זה! פעם שמעת סוכן מכירות מדבר אל לקוח בודד בלשון רבים? לא? כנראה שלא במקרה. משום מה זו גישה מאוד נפוצה באתרי אינטרנט של עסקים וחברות רבות. כדי להבין את גודל הבעיה אנסה להדגים אותה בסיטואציות מכירה מוכרות.

את/ה: "אפשר לנסות את המוצר הזה רגע?" – עובד/ת בחנות: "כמובן. אני קופץ רגע למלאי וחוזר מיד לטפל בכם". מממ… מוזר… ננסה את זה בתרחיש אחר. את/ה: "זנגוויל לאטה בבקשה" – עובד/ת בחנות: "בטח! האם הלקוחות רוצים קצפת ואגוז מוסקט בפנים?" עדיין מוזר… ניסיון אחרון. את/ה: "באיזה צבעים מגיע הטלפון הזה?" סוכנ/ת מכירות: "אנחנו יכולים לתת לכם כל צבע שהלקוח רוצה". הבנתם את המסר? או, במקום זאת, הבנת?

קמעונאי של מסחר אלקטרוני עשוי לומר: "אנו מציעים ללקוחותינו את המוצרים הטובים ביותר". אתר נופש עשוי להתפאר "אנחנו מעניקים למבקרים שלנו חוויות בלתי נשכחות". חברת שירותים מקצועיים עשויה לטעון, "אנו מספקים ללקוחותינו שקט נפשי". אמירות כאלה עשויות להיות נכונות, אבל אין בהן דבר שמכוון ישירות לעברך. הם לא הולכים לגרום לך להרגיש כאילו הם חברה שאכפת לה ממך במיוחד.

אם נחזור לפרסומת המפורסמת שבה מופיע הדוד סם מגייס את הציבור לצבא האמריקאי, וננסח אותה באופן לא ישיר זה יראה ככה:

תרגום למי שלא קורא אנגלית: "אני רוצה את קוראי המודעה הזו בצבא ארה"ב". מוזר הא?

רק כדי לסבר את העין, כך נראתה הפרסומת המקורית:

ובכן, להלן רשימת הדברים שללקוחות שלך אכפת מהם:

  • עצמם.

זהו.

וזה גם לא עניין של אנוכיות או יוהרה, רק מבנה אישיותם הבסיסי של בני האדם. הרי הם אלה שאמורים להיפרד מכספם עבור מה שהצעת, לכן תפקידך לעשות כל מאמץ לדבר ישירות איתם.

אני יודע, בעברית זה הרבה יותר קשה. בזמן שבאנגלית אפשר לכתוב You וליהנות מגישה ישירה לגברים ולנשים כאחד, העברית ספציפית יותר ולא מאפשרת עקיפות. על כן, יש להשתמש במילים שנקראות כ'יוניסקס', שנגמרות ב-ך' סופית או ב-ת', כמו למשל המילים: שלך, אותך, עבורך, עליך, הלכת, בחרת, שיחקת, עמדת. ויש עוד.

בגלל הקושי הזה, נשים ישראליות רגישות יותר לכתיבה ישירה. הן רגילות שברוב המקרים מדברים אליהן בלשון זכר או בלשון רבים. היה ומצאו סוף-סוף טקסט שפונה אליהן בלשון ישירה, סיכוי רב יותר שהטקסט הזה יבלוט מעל השאר.

לעיתים נדירות יותר, כשממש אין ברירה, הופכים את הפניה לרבים, אבל יש להשתדל שלא.

אפשר להבחין שזה בדיוק מה שאני עושה בטקסט הזה. ולא רק בזה. ברוב המאמרים שמופיעים באתר הזה ולמעשה ברוב הטקסטים השיווקיים שאני משחרר מהמקלדת שלי, אני עושה בדיוק את זה. זה קשה יותר, הרבה יותר, אבל זו הדרך הנכונה לכתוב שיווקית.

עדיין לא ברור למה זה חשוב? אסביר עוד קצת.

אם חושבים על איש מכירות טוב שמנסה למכור לך משהו בחיים האמיתיים, בין אם זה חפיסת שוקולד איכותית או רולקס דייטונה וינטאג', הוא יפנה אליך ישירות ויאמר לך בדיוק איך המוצר ישפר את החיים שלך. על שוקולד איכותי הוא יספר: "שכבת השוקולד תימס בפה שלך (לא של "האוכלים"); "השעון יגרום לך להרגיש כמו סלבריטי" – (לך, לא לעונדים את השעון).

למה אנשי מכירות מדברים ככה? כי הם יודעים שבבואך לקנות משהו או סתם להתעניין בו, אכפת לך בעיקר מעצמך. הרי מי הלקוחות פה? הם יודעים את זה כי לפעמים גם הם לקוחות, וכלקוחות הם יודעים מה מושך אותם לקנות משהו.

עם זאת, מכירה באינטרנט שונה ממכירה פנים מול פנים. למרבה הצער לקופירייטר המקוון יש פחות כלים מאשר במכירת אישית, שנעשית מול אפם של הלקוחות. הקופירייטר אנדי מסלן מסביר את זה נהדר בספר המצוין שלו שעוסק בכתיבה:

"כאשר מדברים עם מישהו בחיים האמיתיים, קל מאוד לשמור על תשומת ליבו. יש קשר עין, שפת הגוף נראית בבירור, עלייתו וירידתו של הקול שלך עושה את שלה, והכי חשוב, יש דיאלוג אמיתי. זאת אומרת, כל אחד בתורו שואל ועונה על שאלות. לעומת זאת, במילה הכתובה לא עומדות לרשותך כל הטכניקות האלה".

לכן, באינטרנט, הכל נשען על כוח הכתיבה שלך בלבד, כלומר על הניסוח, על הפיסוק, על הקצב ועל סגנון הכתיבה. מכירה באינטרנט לא מעמידה לרשותך את אותם כלים לא מילוליים שיש בשיחה, בה אפשר להשלים מילים חסרות בתנועות גוף, הבעות פנים ומשחקים עם הקול. אין לך ברירה אלא להשתמש במה שיש, ומה שיש זה להשתמש בפניה ישירה אליהם, אל הקורא או הקוראת…

כך דיאלוג ישיר יעזור לך למכור את עצמך באינטרנט

יצירת דיאלוג ישיר עם הקורא המקוון יאפשר לך, לפחות חלקית, ליצור אשליה מסוג מכירה פנים מול פנים. סוכני מכירות כאלה נדרשים להיות אישיים, מרתקים ומשכנעים, נכון? ככל שעזרת לעצמך להיות שם דרך הכתיבה, יותר טוב.

מה זה דיאלוג ישיר? זה המקום שבו עליך לכתוב באופן שמטפל בשני אנשים, בלקוח שלך ישירות ומעט באדם הנוסף, את/ה, תוך התייחסות לעסק שלך בגוף ראשון ("אנחנו" או "אני" בעסק שמורכב מאדם אחד), בדיוק כמו שהיית עושה בפגישה.

עם קריאת תוכן שמלא במילים כמו 'בשבילך', 'אנחנו', וב'עבורך', סביר יותר שהלקוחות שלך ירגישו כאילו פנית ישירות אליהם, במיוחד אליהם, למרות שבעצם דברת לכל מי שקורא את זה. קוראים רבים אפילו יהיו מודעים לכך שזה המקרה, אבל זה עדיין לא פוגם באיכות הטכניקה. הם עדיין יעדיפו לקרוא תוכן שכתוב כאילו הוא מדבר רק אליהם. למעשה, הקוראים שמבינים את זה, כגון כותבים, משווקים ואנשים שיש להם הבנה כלשהי בתיאוריה הפסיכולוגית מאחורי הטכניקה, יתרשמו ויבטחו בך יותר.

חשוב לציין, שכל "אנחנו" או "אני" צריך להתאזן עם "בשבילך" או "עבורך". התייחסות לעצמך בטקסט שיווקי היא חסרת טעם אם לא התייחסת באופן שווה וישיר אל הקורא/ת.

נקנח עם שתי דוגמאות

דוגמה 1:

"20 שנות הניסיון שלנו מאפשרות לנו לפתח תוכנות מובילות בשוק".

יופי לכם. אבל מה זה אומר עלי, הלקוח הפוטנציאלי? ננסה שוב.

"פיתחנו את התוכנה המובילה בשוק כדי לחסוך לך בזמן". הרבה יותר טוב!

דוגמה 2:

"אנחנו פועלים בתחום הנדל"ן יותר משלושים שנה, לכן אנחנו מבינים בו יותר מכל הצעירים"

מזל טוב לכם ותהיו בריאים… אבל מה איתי? הלקוח?

ננסה שוב.

"ניסיוננו העשיר יאפשר לך ליהנות מכל הזדמנויות הנדל"ן הקורצות ביותר". מעולה!

כמובן ש"אנחנו" יכול לבוא לפני "שלך" או "בשבילך", ולפעמים צריך ניסוח שכזה כדי להכניס את הקורא באופן חלק וטבעי יותר למסר שלנו, אבל צריך גם לזכור לפנות אל הלקוח, בכל מקום אפשרי, כי לקוחות הופכים ממוקדים יותר אם שמים דגש על פתרון הבעיה שלהם ומסבירים איך "אנחנו" יכולים לפתור אותה.

אז מה חשבתם… סליחה… אז מה חשבת על המסרים הללו?

זה אולי נראה כמו עניין קטן לבסס עליו מאמר שלם, אבל הוא נולד בגלל אותן טענות כמו: "מה הבעיה? כולם כותבים ככה, אז למה שאנחנו לא נכתוב ככה?". בדיוק בגלל זה!

תוכן שפונה אל לקוחותיו באופן עקיף הוא עניין שאני משתדל להימנע ממנו בכל הזדמנות. בכל פעם שאני כותב תוכן ללקוח, בין אם לפארק שעשועים או ליצרנית של דפיברילטורים, אני כותב אל לקוחות הקצה, כי הם האנשים שדעתם על הטקסט ועל מסריו חשובים באמת. למעשה, זו נקודת המבט המקצועית שאמורה להיות לכל הכותבים טקסטים שאמורים למכור. באנגלית קוראים לזה Fine Tuning. ולא, אין לי שום כוונה לתרגם גם את זה.

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך