ביקורת הספרים של טלי | תני לי לאחוז בידך

ביקורת הספרים של טלי | תני לי לאחוז בידך

'תני לי לאחוז בידך' זכה בפרס האקדמיה בשוודיה למותחן הטוב ביותר לשנת 2014, אך האם יזכה לפרס ביקורת הספרים של טלי לסוף שנת 2020? אולי…

הודות לאהבתי העזה לספרות הסקנדינבית ניסיתי לגלות סופרות וסופרים חדשים, שחולשים על ז'אנר ספרי המתח ומוצאם מהאזור הנכון באירופה. כך מצאתי את טֻוּבֶּה אלסטרדאל ואת 'תני לי לאחוז בידך' שפורש את עלילתו על שני רבדים עיקריים: בימינו ותוך חזרה אל שנות השבעים באמריקה הלטינית, ובעיקר בארגנטינה, שם מסופר סיפור משפחתה של הלן, אחות של צ'רלי, שנפלה אל מותה בנסיבות מסתוריות.

לאורך הספר הלן פורמת את הפלונטר שאופף את העלילה ומסתיר את האמת שכל כך מבקשת להיחשף. סיפור אכזרי נחשף שם, כראוי לתקופה האפלה שהתרחשה בדרום אמריקה, עת 'חונטה' של חטיפות פעלה כפעול השטן על רקע פוליטי… ככל הנראה.

'תני לי לאחוז בידך' הוא לא מותחן סקנדינבי שגרתי, למרות שיש בו נגיעות כאלה, אלא יצור טקסטואלי שמבקש לערוך סקר אנתרופולוגי בדרום אמריקה ולחקור כיצד בני היבשת חוו את התקופה האיומה, ואיך המציאות האפלה הזו משפיעה על אנשים עד היום.

אהבתי בספר

כשהתחלתי לקרוא את הספר לא קבלתי את אותה תחושה מוכרת, צוננת ומכרסמת עצבים שמתקבלת ממותחנים סקנדינביים קלאסיים שתוארו פה לאורך ביקורת שלמות, בוודאי שלא במובן של בניית מתח. למרות שבהחלט ציפיתי לעוד ספר מתח הופתעתי לטובה מהאֶפּוֹס ההיסטורי שמצליח לרתק ולשאוב פנימה.

חלוקת השתי וערב בין פרק שלוקח את קוראיו אחורה אל שנות השבעים לפרק שמלמד מהן ההשלכות של המעשים כיום, היה מרתק. תמיד אהבתי את סגנון הסיפור הזה. לספר סיפור של משפחה לאורך הרבה שנים, ולהראות איך למעשים ולהחלטות יש ביטוי בהווה הוא טריק ספרותי שמרתק לפחות כמו להביט בתמונה ישנה ולצדה תמונה עדכנית של אותו אדם ומקום, ולתהות אודות מעללי הזמן. הטכניקה הזו עובדת בספר הזה באמת טוב ולא מותירה אחריה ולו רגע משעמם אחד.

ההתנהגות המפלצתית של כמה מגיבורי העלילה מתוארת נפלא ולעתים אף מפתיעה. המעשים הלא צפויים של קבוצות האנשים שחוטפות אחרים כדי להעלים אותם או להתעלל בהם או להרוג אותם או הכל יחדיו מרתקות אבל לא רק בשל מפלצתיותם – הם מתוארים בעומק לא צפוי. הסיפור המר הזה יכול היה להיות מוצג באופן קר וחד צדדי, אבל אלסטרדאל מנתחת את אחת הדמויות המרכזיות שלקחו חלק באכזריות הזו ונותנת לה פן של עומק ורובד אנושי. הספר אמנם נכתב על ידי סקנדינבית, אבל מציג פנים וגישות של אזורים חמים הרבה יותר תוך שהוא מצליח להפתיע באנושיות הסיפור על רקע חוסר האנושיות של המעשים.

טובה אלסטרדאל | ביקורת הספרים של טלי

טובה אלסטרדאל | ביקורת הספרים של טלי

פחות אהבתי

עודף דמויות תמיד מבלבל אותי בספרים, והספר הזה, שיש בו כעשר דמויות פעילות הצליח להכביד עלי ולפתח בי תקווה, שמתפתחת כמעט בכל ספר שלוקה במחלת עודף השמות הפעילים, למצוא בסוף הספר מדריך דמויות או מילון מושגים ששופך אור על העלילה ועל המניעים אותה. לא מצאתי מדריך כזה וקצת התעייפתי מהקריאה בשל כך.

רגע השיא

כשהלן בגופה ובעצמה מגיעה לארגנטינה ומבינה מיהם הכוחות הפועלים בשטח, כשהמפה האנושית נחשפת בפניה ודרכה נחשפת גם בפני הקוראים הסקרנים. השנים שמפרידות בין הגעת הלן לזמן בו פעלה חונטת החטיפות יוצרות מחיצת זמן נוספת שמסייעת להבין את ההשלכות של התנהגויות על ציר הזמן. מרתק.

שורה תחתונה

תנו לי לאחוז בידכם לרגע – זה לא מותחן שבדי קלאסי, אם ציפיתם לכזה, אלא שילוב בין מותחן לסיפור היסטורי. לכן הספר מתאים מאוד למחפשים לקרוא משהו קצת אחר, טיפה שונה. יש כל כך הרבה ספרי היסטוריה על טרגדיות אנושיות ואיומות, הרוויות באלימות איומה כלפי קבוצות ועמים, אבל מעט מאוד מידע רווח על אלפי האנשים שנחטפו, נעלמו, עונו ונרצחו על רקע פוליטי בדרום אמריקה העצובה של שנות השבעים. הספר הזה מגיש את הסיפור הזה בטעם, בריח ובטקסטורה של מעדן ספרותי.

ארבעה וחצי כוכבים מתוך חמישה בשמים האפלים של ארגנטינה ואורגוואי

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

 

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, כתיבה, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

עריכת ספר היא כמו להביט על עצמך עירומה מול המראה

עריכת ספר היא כמו להביט על עצמך עירומה מול המראה

מדהים! סיימת לכתוב ספר! אפילו הצלחת לדכא את הדחף לערוך אותו תוך כדי. התעלמת מקול המבקר הקטן שבתוכך, שאומר לך שוב ושוב שאולי את לא מספיק טובה, סודק את ביטחונך ומעיר בך את השאלה 'מה עבר עלי כשחשבתי שאני יכולה להיות סופרת?!'

השקעה

השקעת את כל כולך בדפים הכתובים האלה, הכנסת לשם כמה מהאמיתות הגדולות ביותר של חייך, את הזיכרונות הקשים והיקרים ביותר שלך. הכתיבה הלהיבה אותך. צפית בדף מתמלא, בספירת המילים העולה וגודשת את הקובץ, נדהמת מאיך שאת יכולה יכול לעבוד בטירוף וברגש ובמהירות ונפעמת מהדרך בה המילים נשפכו מאצבעותיך. גם כשהיית איטית הרגשת שאת מתקדמת לעבר המטרה. באמת הישג מרשים.

ללא ספק זה היה מהלך אמיץ. הקדשת מספיק מזמנך כדי ליצור את הדבר הזה שמונח תחת ידיך. ספר הוא עניין גדול. אולי הגיע הזמן לאחסן אותו במעמקי ההארד דיסק לזמן מה? אולי תראי אותו רק לאנשים שאת סומכת עליהם?

הספר הכי טוב

להוציא את המילים מתוכך ולשדרג את עצמך ל'כותבת' היה מעשה מהפכני, מרשים ולפעמים אפילו מרפא. לעתים נדמה שעצם היצירה זה מספיק, אבל לאחרונה הבנת שהיצור הזה, שבראת במאמץ לא מבוטל תחת ידיך, מבקש עוד מתשומת ליבך. הוא רוצה להיראות, להיקרא, לנשום. נדמה לך שאפילו העולם רוצה את זה.

ברור לך שזה צריך להיות הספר הכי טוב שאפשר, וכדי שיגיע לרמות המתבקשות הוא דורש עריכה.

האמת על עריכה

אבל את מגלה שהעריכה יכולה להיות קשה יותר מהכתיבה עצמה. אבל לא-לא! אל תספרי את זה לאף אחת לפני שכתבה מילה בספרה. אל תוציאי לה את האוויר מהגלגלים לפני ההמראה. אל תספרי לה שכתיבה היא החלק הקל…

לא נורא, החדשות הטובות הן שאפשר לעבור את השלב הזה ולצאת ממנו בחיים. אני כותב את זה כי אני צריך את זה וגם את צריכה כמה מילות עידוד. כל מי שעברו בביצה הטובענית של פרויקט עריכה גדול צריכים את זה. זה גם בשבילכם.

אם תקלידי בגוגל 'editing a book' או 'עריכת ספר' תוכלי למצוא מאמר אחר מאמר על מוטיבציה לכתיבה. יש המון פוסטים על דרכים להוציא ממך את המילים, תיאורים ומנות השראה לאיך את יכולה לדאוג לעריכה מאוחר יותר, כי קודם תכתבי, מאמרים שלמים על היתרונות של כתיבה לשם כתיבה, אפילו פה בבלוג הזה, גם כאן ב'בלוג טוב' יש הרבה מאמרי מוטיבציה לכתיבת ספרים, שמעודדים קודם לכתוב ורק בסוף לערוך.  

לשנס מותניים

אבל הסוף הזה הגיע. מה עכשיו? מה קורה אחרי שכבר הוצאת את כל המילים שנחבאו בתוכך? מה עם שאר האנשים שנמצאים בעיצומו של שלב העריכה? מה קורה ברגע בו מגיע הזמן להעיר את העורך הפנימי שהשכבת לישון לאורך הדרך?

להסתכל על הספר שכתבת שוב, לפני עריכה אבל אחרי שכבר קברת אותו במעמקי הזיכרון של המחשב, זה כמו להסתכל על עצמך בעירום מלא מול המראה, אחרי לילה של שתיית אלכוהול אינטנסיבית כשהשמש זורחת דרך החלון ממש על הגוף הלא  מושלם שלך ועל פני ההנגאובר שפרושים לך מסביב לעיניים הנפוחות.

מניה דפרסיה

עריכה יכולה להיות הדפרסיה שאחרי המאניה. זה להבין שאולי את לא כזו מעניינת, מוכשרת או ייחודית כמו שחשבת שאת, ואם את רוצה שמשהו יצא מהמאמצים האדירים שהשקעת בכתיבה, כעת תצטרכי להשקיע עוד יותר מהעבודה עד כה כדי לשפר את הכל.

העריכה היא תהליך איטי, בודד, מעגלי, אינסופי.

אבל זה תהליך הכרחי, שמגיע לכל ספר לעבור כדי להגיע לאיכויות שמצפים ממנו.

יש קהילה שלמה של סופרות וסופרים שהייתה שם, באותם רגעים אומללים בדיוק, והם יודעים עד כמה זה קשה. על כל אדם שחושב שעריכה פירושה רק לסרוק את כתב היד לצורך הגהות יש אלף אחרים שבילו חמישה ימים בבהייה מייאשת באותה פיסקה, עיבדו אותה מחדש ואז עוד פעם ועוד פעם עד שהיתה מושלמת.

ירידה לצורך עליה

אנשים אולי לא יראו אותך עכשיו, כשאת לא בדיוק בשיאך, עורכת, מפקפקת בכל מילה שכתבת ומנתחת כיצד היא קשורה לשכנותיה, אבל הם יראו אותך כשתסיימי. הספר שלך ידבר אליהם באופן עמוק יותר, יזרום אל ליבם ויחליק בגרונם באופן חלק יותר הודות לעבודה הרבה שאת משקיעה בשלב החשוב ביותר בכתיבה. כל מאה שניות שתשקיעי בשיפור ספרך באמצעות עריכה יסודית וכנה תשפר אותו פי אלף.

כל ספר נהדר עבר את התהליך הזה, ולא בכדי.

כל עוד לא תהיי מרוצה מבינוניות ולא תשלימי איתה גדל הסיכוי שתצאי עם יצירת מופת תחת ידך.

יתכן שתצטרכי לישון על זה לילה. כנראה שהרבה יותר. יתכן שתצטרכי להסתתר, להיעלם בארון או במשרד שלך, ליצור בועה סביב עצמך ולהקים גדר היקפית לספרך עד שיסתיים התהליך. הרי את עומדת להיות אינטימית עם עצמך ועם העבודה שלך, את עומדת לחתוך בבשר החי, לדפוק מסמרים ולעקור אחרים, את רגע לפני שיוף, קילוף ותיפוף אצבעותיך על המקלדת ומסביבה, ולמהר במצב כזה לא יועיל.

הזמן הוא עורך טוב

קחי את הזמן, צאי לציד הטעויות וקראי את מה שכתבת מקרוב. במקביל קראי ספרים נהדרים ורשמי לפניך הערות. אל תחששי להיות קשה עם עצמך. שלב העריכה דורש את זה מאנשים. תני לכל משוב שקיבלת את המשקל הראוי לו. קחי את ההערות האלה והפכי אותן לשימושיות.

עריכה זה לא 'לעבור משהו ולגמור עם זה', עריכה זה לעבוד, לעבוד ולעבד את החומר עד שהוא יושב לך נכון.

וזה בדיוק מה שתעשי… כי התחייבת לזה. התחייבת לשפר את הספר הזה והבטחת את זה לעצמך.

הספר שלך יהיה הכי טוב שהוא יכול להיות, ותמיד תדעי שזה בגלל העבודה החשובה כל מילה, כפתור ותפר, שאת משקיעה עכשיו לטובת איכות הספר.

 

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

 

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, כתיבה, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

כתיבה של הודעה לעיתונות מתבצעת באופן הבא

כתיבה של הודעה לעיתונות מתבצעת באופן הבא

השקת עסק? מוצר חדש? מינוי טרי? רווחים יוצאי דופן? אקזיט בדרך? ההודעה לעיתונות היא הבסיס המיוחל למאמר עיתונאי שייכתב הודות לחדשות שלך, ואולי אף יזכה לכתבה טלוויזיונית או לשידור ברדיו. אבל כדאי לזכור שהודעה לעיתונות אינה כלי שיווקי סטנדרטי או עוד איזו פרסומת. מטרתה היא לייעץ לעיתונאים, או ליידע אותם בחדשות שלך, בתקווה שיעבירו את המידע הלאה וישתפו את החדשות עם העולם.

אם סיפרת להם היטב את הסיפור שלך, אם הפכת אותו למעניין ויצרת הודעה לעיתונות שהיא יותר מאשר דקלום עובדות, הכתבים שנחשפים להודעתך עשויים להסתקרן ולכתוב סיפור חדשותי על סמך מה שכתבת. זה קרה מיליוני פעמים בעבר באלפי עיתונים ברחבי העולם, ולמעשה זה קורה כל יום עד כדי כך שיש עיתונים שרוב התוכן בהם מורכב מאותן הודעות לעיתונות, למרות שמעטים יודעים את זה.

אז איך כותבים הודעות לעיתונות כך שישרתו את המטרה למענן נכתבו מלכתחילה? מיד אסביר, ועל הדרך אספר גם איך לא לכתוב אותן.

טפיחה עצמית על השכם איננה חדשות

לעתים קרובות מדי עסקים הופכים את ההודעות לעיתונות שלהם לטפיחה עצמית על השכם או הודעה שכולה 'ברכות לבביות לעצמנו', שעיתונאים מתעלמים מהן ובצדק משליכים אותן לפח הקרוב. פעולות הצדקה ותרומותיך לחברה עשויות להיות משמעותיות עבור רבים מהעובדים שלך, בהחלט עבור אלה שנתרמו בזכותך, אך לא עבור עיתונאים ציניים. עדיף להשאיר הודעות כאלה לתקשורת פנימית בתוך הארגון, למייל שותפים ומדי פעם למדיה החברתית. אם האירוע שתיארת משעמם, או שאין בו עניין לקהל הרחב, יש סיכוי טוב יותר שההודעה לעיתונות שלך לא תגיע אפילו לפח הקרוב.

חמשת ה-W’s

כדי שהחדשות שלך יהיו שימושיות לעיתונאים ויביאו לפרסום מאמר בנושא, ההודעה לעיתונות צריכה להיות כמו הסיפור החדשותי עצמו, והעיתונאים משמשים כקהל היעד שלך. הוא או היא ירצו לכסות את חמשת הבסיסים שעורכיהם רוצים לסקור בכל מאמר. באנגלית הם מכונים "חמשת ה-w’s": 'מי' (Who), 'מה' (What), 'איפה' (Where), 'מתי' (When)  ו'למה'(Why) . אם ההודעה לעיתונות מכסה את החמישייה הסודית החשובה הזו, היא תספק את המידע החיוני שעיתונאים זקוקים לו בכדי לכתוב את הסיפור. זה הצעד הראשון והמשמעותי להעלאת הסיכוי שהודעתך תגיע לדפוס או לשידור.

הברגים והאומים של ההודעה

אבל איך לחבר את הכל ביחד? ראשית, לפני שמתחילים חשוב לכתוב אותה בגוף שלישי, כמי שמספרים על האירוע מבחוץ, ולא כחלק ממנו. בנוסף לא לשכוח להוסיף להודעה תאריך הוצאה, ורק אז לגשת ליתר. מתחילים בכותרת קליטה ותמציתית, שמסכמת בקצרה אבל בהדגשה את עיקר החדשות שבהודעה לעיתונות שלך ובמה היא עוסקת, ואז, כבר בפסקה הראשונה, עונים על חמשת ה-W’s לעיל.

לעיתונאים אין זמן או חשק לחפש את המסר המרכזי בנבכי הפסקאות המעייפות בהמשך. אם לא ברור כבר בכותרת ובמשפטים הראשונים מהם החדשות שברצונך לספר, איבדת את עיקר סיכוייך להפוך את הדף הזה לידיעה בתקשורת.

ציטוטים

כדאי לשלב ציטוט ממישהו מרכזי לתוכן ההודעה שלך, בין אם זה מנכ"ל החברה או אחד מהמדענים פורצי הדרך בארגון שלך. לציטוטים שמתנוססים על הודעות לעיתונות יש גמישות מסוימת וחשובה: הם לא חייבים להיות תיאור מילולי של כל מה שבאמת נאמר בפועל. הם משמשים בעיקר כמרקר מדגיש לקידום המסר המרכזי שלך, תוך חידוד הנאמר במטרה לתמוך ולהדגיש את חשיבות האירוע שהביא להוצאת ההודעה לעיתונות מלכתחילה.

קריאה בקול

מי שאינם בטוחים שההודעה לעיתונות שלהם ברורה וכתובה היטב – או גרוע מכך – חוששים שהיא עשויה להיות משעממת או לא רלוונטית, נדרשים לבדוק אותה באחת הדרכים הטובות והיעילות לבדיקת טקסטים – על ידי הקראתה בקול רם, עדיף מדף. הודעה טובה לעיתונות צריכה 'לזרום' ולהיות נעימה לאוזן בעת הקראתה. אם איבדת את קו המחשבה שלך, התבלבלת או אם הכנסת יתר פרטים מעיקים, אפשר יהיה לשמוע את זה בקריאה קולנית.

לסיכום

האמת צריכה להיאמר – אין כל ערובה שאפילו הודעה לעיתונות שכתובה הכי טוב שאפשר, על פי כל החוקים לעיל, תיקלט בכלי התקשורת ההמוניים ותהפוך לסיפור חדשותי. לא תמיד. פעמים תכופות הודעות טובות שהיו מתפרסמות במקרים אחרים לא מתפרסמות בגלל חדשות בוערות יותר או בגלל סדר יום חדשותי שדוחק אותן לפינה. אבל אני יכול להבטיח דבר אחד – אם האירוע בגינו הוצאת את ההודעה שלך מעניין, אם סקרת בהודעה את חמשת ה- W’s, ואם ההודעה לעיתונות שלך דומה לסיפור החדשותי שאמור להופיע בעקבותיה, הסיכויים שלך להצלחה גדלים מאוד, גם בימים של חדשות בוערות.

 

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, כתיבה, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

 

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך