שישה טיפים לכתיבת ספר מאת ג'יין הארפר, מחברת שני רבי מכר

איך היא עושה את זה? הריאיון הבא שנערך בפסטיבל הכותבים של סידני, אוסטרליה, חושף את סודותיה ומרים את המסך מעל כתיבת ספרי מתח שמוכרים כמו מטורפים.

בשנת 2014 ג'יין הארפר החליטה שהיא סוף סוף הולכת לעשות את זה ולכתוב ספר. היא נרשמה לקורס כתיבה מקוון, ובתוך 12 שבועות בלבד סיימה את הטיוטה הראשונה של ספרה ‘The Dry’ (היובש/הבצורת). רומן הפשע המהיר והמתוחכם הזה היה סוג של ספר שתמיד רצתה לכתוב. "אני אוהבת ספרים שמתובלים במסתורין ובמתח", אומרת העיתונאית לשעבר.

זה היה סיפור הצלחה מידי. המבקרים אהבו את מבנהו האלגנטי של הספר, את קולה האוסטרלי ואת יכולתה של הארפר לצייר נוף מלא חיים על אף הבצורת המתוארת. הקוראים אהבו את הספר בגלל הקצב שפועם בו, ובגלל הגיבור המביך אך החביב. ספרה רץ בהצלחה יתרה ברשימות רבי המכר ברחבי העולם, זכה בפרסים מרובים, נמכר ותורגם ליותר מעשרים שפות.

כיום הארפר עדיין רוכבת על הצלחת ספרה, שאמור להפוך לסרט. זכויותיו נמכרו לחברת ההפקה של השחקנית ריס וויתרספון, והתסריט הושלם. ספרה השני של הרפר “Force of Nature” (כוח הטבע) הפך גם הוא לרב מכר, ולדבריה יש עוד אחד בדרך.

כך היא עשתה את זה.

Classic Ferrari Mondial T coupe 1990

£10,100.00 (4 Bids)
End Date: Monday Nov-26-2018 20:07:15 GMT
Bid now | Add to watch list

1. ברצינות. פשוט להתחיל: לפני שכתבה את ספרה הראשון, הארפר היתה עיתונאית במשרה מלאה, שתמיד רצתה לכתוב רומן. אבל "לא הגעתי לזה". למעשה היא עשתה מה שעושים רבים אחרים – היא דחתה את כתיבת הספר במשך שנים. "תמיד חשבתי שיום אחד יהיה לי רעיון נהדר וכשהוא יגיע יהיה לי יופי של ספר", היא אומרת, "אבל עשור חלף, וזה לא הגיע". ואז היא הבינה שהיא פשוט תצטרך לדחוף את עצמה אל הרעיון במקום לחכות שהוא ידחוף את עצמו אליה. "באמת נמאס לי לחכות שזה יקרה", היא נזכרת. כפי שעיתונאים לפעמים מושכים את עבודתם עד הדד-ליין, היא ידעה שהיא צריכה קצת מוטיבציה כדי לעשות את העבודה. אז היא נרשמה לקורס כתיבה מקוונת. "במסגרת הקורס היה עלינו לשלוח תקציר ופתיחת פרק, ואז חשבתי, 'אני הולכת לעשות את זה… זה בדיוק הלחץ החיצוני שהיה חסר לי כדי להתחיל'", נזכרת הארפר. אז היא מילאה את המשימה שניתנה לה בקורס וכעבור שנים-עשר שבועות, בערב ראש השנה, היא סיימה את כתב היד שלה, ולמעשה את הטיוטה הראשונה שהפכה לספרה הראשון והמצליח.

2. לפנות זמן לכתיבה: הארפר כתבה את ספרה הראשון כשעבדה במשרה מלאה, וכתבה את ספרה השני בהיריון. אור לעובדות האלה אפשר לומר שהיא יודעת דבר או שניים על ניהול זמן. "אני מאוד ממושמעת במהלך הכתיבה שלי", היא אומרת. לכתיבת ספרה הראשון היא 'גילפה' שעה בכל יום, ללא הסחות דעת, רק כדי לכתוב. "הייתי חוזרת הביתה מהעבודה, נשארת בבגדי העבודה שלי, ופשוט מתיישבת לכתוב במשך שעה". אחרי ששעת הכתיבה הסתיימה, היא הניחה לעצמה להירגע, להחליף בגדים, להכין ארוחת ערב ולצפות בטלוויזיה. "כי כשאת יודעת שיש לך רק שעה, את באמת מנסה להפיק מעצמך את המרב בשעה הזו".

3. כוחו של הפרולוג (או המבוא): בשני ספריה הראשונים, שכאמור הפכו לרבי מכר, הדבר הראשון שכתבה היה הפרולוג. בכל אחד מהם, כך היא אומרת, היה לה דימוי מפתח במוחה – "המשפחה שנרצחה ביער" בספרה הראשון, או "אישה שנעלמה בשיחים" בספרה השני. "אני יכולה ממש לראות את הדילמה הזאת, את הנושא הזה, ואז משם אני יכולה לבנות את מה שהיה יכול לקרות או את מה שעשוי לקרות, ואיך זה ישפיע על האנשים מסביב". פרולוג טוב יכול לשמש כמדריך לסופר – כמעין הצהרת כוונות ומצע שליחות ברורה שמתווה לאן הולך הרומן. "אני חושבת שזה באמת עוזר, ופרולוג שכזה חוסך לך הרבה מילים מאוחר יותר", אומרת הארפר. האמת היא שהיא צודקת, וזה עוזר לא רק לסופר, זה יכול לעזור גם לקורא. "אנשים שקוראים את זה וחושבים, 'טוב, זה לא בשבילי', כנראה לא יאהבו את שאר הספר. אני אוהבת פשוט לשים את הכל בפרולוג, ולתת לו להתפתח".

4. עשו את זה קצר ומתוק: על פני הביקורות הטובות לספרה הראשון, הביטוי "הופך דף" (באנגלית זה עובד טוב יותר – page turner) עולה שוב ושוב. זו ביקורת מדויקת. פרקי ספריה קצרים וחדים, וכל אחד מהם מסתיים במתח או בשאלה גדולה שעושה חשק לקרוא עוד ועוד. כשמדובר בבניית הפרקים שלה, הארפר היא שיטתית באופן חסר רחמים. "מחיקת כמה פסקאות אחרונות בכל פרק, וסיומו קצת יותר מוקדם מהצפוי, יכולים לעשות את כל ההבדל במונחים של קריאה רציפה וצורך לעבור לפרק הבא" היא אומרת, "אני די הגיונית בקשר לזה. אני חושבת על איך אני יכולה לסיים את הפרק כך שיגרום לקוראים לרצות, אפילו להיות חייבים לקרוא את הדף הבא, את הפרק הבא. זאת אפילו לא הרגשה. זה מבט קליני מאוד על מה יגרום לקוראים לרצות עוד".

5. כדאי שפתרון התעלומה יהיה שווה את זה: רומן מתח הוא ז'אנר שכיף לקרוא. אבל רבים נופלים בסוף, כשמגיע הרגע לחשוף את התעלומה ולגלות את פני הרוצח. התוצאה? אכזבה גדולה לקוראים. לפעמים שאלת "מי הרוצח?" ברורה כבר מהדף הראשון, ולפעמים הסוף כל כך מסובך שהוא נוגד כל היגיון. כשהארפר התיישבה לכתוב את ספרי הפשע שלה, היא היתה נחושה בדעתה שהם יסתיימו מעניין וטוב ושחלילה לא יאכזבו. "לפני שמגיעים לסוף הסיפור כדאי לתת לקוראים סיכוי להבין למה X, Y ו- Z קרה". היא אומרת שהיא תמיד יודעת מי הרוצח לפני שהיא מתחילה לכתוב. ברגע שהיא מסיימת את הטיוטה הראשונה, היא חוזרת ומשליכה כמה נתונים מטעים ורגעים שעלולים להסיט את תשומת הלב מהרוצח האמיתי, כאילו היו אלה תבלינים על תבשיל גורמה. "כאשר יש לך עלילת בסיס מבוססת, נהיה הרבה יותר קל להוסיף את התבלינים הללו, כי את מקבלת תחושה כמה תבלינים אפשר להוסיף, ואיפה את יכולה להשפיע על תשומת הלב של הקוראים, וזה בדרך כלל קורה בשלב מאוד מאוחר בכתיבה".

6. לכתוב עבור הקוראים שלך: בעוד שלהארפר הלך קלף מטורף, ומזלה שיחק לה כמו למעטים, היא להוטה להדגיש שזה לא קרה בין לילה. כתב היד הראשון לספרה הראשון הכיל רק 40,000 מילים, רחוק מאוד מהספר הסופי שמכיל כ – 90,000 מילים. בזמן שהיא חוגגת את הצלחותיה, היא אומרת שמה שבאמת מנחה אותה היא לא ההצלחה, אלא הקוראים. "כשכתבתי את הספר הראשון, מטרתי האמיתית היתה רק לסיים אותו", היא אומרת "ואז את חושבת… 'נו טוב, אנסה לעשות את זה הכי טוב שאני יכולה' ואז את חושבת 'רגע… אבל זה יהיה נהדר אם זה יצא לאור' ורק בסוף את חושבת 'וואוו, יהיה מדהים אם הספר הזה יימכר ואפילו יצליח'. אני כל כך שמחה על ההצלחה הזאת, באמת. אבל בכנות, ואני מקווה שאני לא נשמעת זולה, אני אוהבת במיוחד את העובדה שקוראים אומרים שהם נהנו מהספר, כי זה כל מה שרציתי, לכתוב ספר שאנשים ייהנו ממנו".

מסכים עם כל מילה.

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית