הנסיך הארי כותב ביוגרפיה - אבל מי באמת כותב אותה? | כותב טוב

הנסיך הארי כותב ביוגרפיה – אבל מי באמת כותב אותה?

סלבריטיאים כמו גם מחברים בעלי שם מבקשים את עזרתם של סופרי צללים, אבל למי מגיע הקרדיט על רב המכר?

הנסיך הארי הודיע ​​ממש לאחרונה כי הוא כותב ספר זיכרונות "לא בתור הנסיך שנולדתי אלא כאדם שהפכתי להיות". זה הכל טוב ויפה אבל מי שמנסח בפועל כל מילה שראויה להיבדק על חייו של הנסיך בבית המלוכה הבריטי הוא למעשה חתן פרס פוליצר, ג'וניור מוהרינגר, שעזר גם לכתוב את ספרו הפרובוקטיבי של אלוף הטניס בדימוס – אנדרה אגסי, בשנת 2009.

מוהרינגר הוא סופר הצללים המפורסם השני שעולה לכותרות לאחרונה. סופר הצללים שניסה לכתוב את סיפורו של מיק ג'אגר מ'האבנים המתגלגלות', בארי קולמן, סיפר ממש לאחרונה ל'גארדיאן' על החוויה "הנוראית" של ניסיון שיתוף הפעולה עם אגדת הרוקנרול. הביוגרפיה הזו מעולם לא פורסמה ונשארה בתור אחד הספרים הלא ממומשים המבוקשים ביותר, עד היום.

הראיון ההוא הפך להצצה לעולמם הסמוי של כותבי הרפאים (סופרי הצללים), שכותב שורות אלה עובד בו לאורך כל קריירת הכתיבה שלו.

עבודה כזו יכולה להיות נקודת הזינוק עבור סופרי מיינסטרים רבים

מיטב סופרי הצללים יכולים להתפרנס מזה בכבוד. אבל זה גם מקצוע שיכול לפתח בקרבם תחושות של ניצול, תסכול ותחושה כאילו הם מקריבים את כישרונם כדי לספר סיפורים של אחרים.

ובמקביל, הוצאות לאור בארצות הברית, למשל, הופכים את עונת הקיץ לעונה בה הם משחררים להיטים בצורת ספרי זיכרונות של ידוענים רבים, הודות לעבודה מפרכת של סופרי צללים, בשעה שאמריקאים רבים הנמצאים בחופשתם מוצאים את הזמן לרכוש ולקרוא ספרים כאלה.

בניגוד לישראל הקטנטונת תעשיית הספרים בארה"ב היא באמת תעשיה, לא מעשיה. על פי איגוד ההוצאות לאור האמריקני, הוצאות הספרים בארצות הברית גלגלו 25.9 מיליארד דולר, ויותר מ -1.8 מיליארד ספרים מודפסים נמכרו על ידי מו"לים בארה"ב, בשנת 2018 בלבד.

כסף גדול

כך שככל שנמשכת עונת רבי המכר של הקיץ – הוצאות הספרים האמריקאיות משקיעות כסף גדול בהפקת להיטים בטוחים של שמות גדולים. ספרים אלה שנחטפים כמו חטיפים בטיול שנתי, מביאים לראשונה את זיכרונותיהם, סיפוריהם או מחשבותיהם של אותם מנהיגים, ידוענים וסלבריטאים. ואז קורה דבר מעניין – קוראים רבים תוהים בנוגע לתפקידו של כותב הרפאים ולמה כל כך הרבה שמות גדולים תלויים בסופרי צללים לביצוע העבודה?

מדוע, כך הם שואלים, בעולם התקשורתי שבו אנחנו חיים, עם פלטפורמות תקשורת רבות שמחברות בקלות בין סלבריטאים למעריציהם, ודעתם של נשיאי מעצמות נמצאת במרחק ציוץ ממכשירים ניידים של ילדים והוריהם, מדוע רבים מהם עדיין מרגישים צורך להיעזר בסופרים חיצוניים לכתיבת ספרם?

"אני חושב שריבוי פלטפורמות התוכן למעשה הפך את הספר לפלטפורמה בעלת ערך רב ומבדיל יותר מבחינת אותם מובילי דעה", אומר דן גרשטיין, מייסד חברת 'גותהם סופרי צללים', סוכנות שמחברת בין סופרי צללים ללקוחותיהם הידועים יותר או פחות. "מיליוני אנשים יכולים לצייץ בטוויטר או להרים כמה פוסטים בבלוג, והם אמנם מושכים תשומת לב, אבל חולפת. בניגוד למדיה ברת החלוף – נדרשים תבונה, יצירתיות ומאמץ של ממש כדי להפיק ספר שילכוד ויכיל קהל בעל משמעות, ויוסיף ערך ומוניטין מתמשך לפרופיל של אותם ידוענים".

תהליך שכולו שיתוף פעולה… או שלא

המציאות היא שהזמן, המאמץ והמיומנות הנדרשים ליצירת כתב יד בן, נגיד, 100,000 מילים, יכולים להיות מרתיעים אפילו עבור הסופרים המנוסים ביותר, ובוודאי עבור אלה שכתיבה זרה להם. וכאן נכנס כותב הרפאים גם בתור "המחבר המשותף". הרי עבור רוב הלקוחות, סופרי צללים הם אנשי מקצוע שמפנים להם זמן יקר לניהול פרויקטים אחרים בזמן שספרם מתוחקר ונכתב.

רוב הלקוחות שספרם נכתב עבורם פסיביים בתהליך, אבל ישנם כאלה שמעורבים בפרויקט הכתיבה של ספרם ומכוונים אותו באופן פרו-אקטיבי, כותבים קווי מתאר נרחבים, לפעמים בטווח של עשרות עמודים שפורסים את משנתם בדבר סקירה כללית של מבנה הספר, ואחרים שכותבים עבורם פרוזה (לא ביוגרפיה) מספקים לסופרי הצללים שלהם את הדמויות שיופיעו ברומן, את העלילה ואפילו את הסיום.

השם על הכריכה

ברוב המקרים לקוחות מסכימים ששמם של סופרי הצללים שכתבו את ספרם יופיע בכריכה הפנימית של הספר. בכל מקרה, ב-99% מהמקרים, שמם של הלקוחות, שלא כתבתו ולו מילה בספר, מתנוסס על כריכתו. זה בסדר. ככה זה אמור להיות בעולם הצללים, ולשם כך מקבלים סופרי הצללים שכר על עבודתם. אבל זה לא חייב להיות ככה.

כותב טוב

הזמרת ומעצבת האופנה, ג'סיקה סימפסון, הייתה כנה בנוגע לעבודתה עם סופר הצללים קווין קאר או'לירי, במהלך מסע יחסי הציבור לקידום ספר זיכרונותיה שהוא כתב עבורה.

ישנם הסכמים שונים שמגדירים אחרת את הופעותיהם (או את היעדרותם) של כותבי הרפאים, וישנם הסכמים שמכבדים את עבודתם של סופרי הצללים עם דיבידנד שמופרש מהצלחת הספר. חלק מהחוזים מגדירים "עט להשכרה", שבהם הכותבים מקבלים סכום אחיד עבור עבודתם, ללא קשר לכמה עותקים מוכרים הספרים, אבל אחרים עשויים לכלול אחוז מהתמלוגים. כך או אחרת כותבי רפאים מקבלים בימינו יותר תשומת לב ממה שאי פעם קיבלו בעבר, וזאת בגלל הדרישה הרבה לשירותיהם ופרסומם של עבודות רבות שכאלה, שתפסו כותרות בתרבות ועל מדפי הספרים.

ביי ביי סטיגמה

"אני חושבת שיש היום פחות סטיגמה שלילית בנוגע לשימוש בסופרי רפאים. לעתים קרובות מאוד רואים את סופרי הצללים זוכים לקרדיט על שער הספר" מספרת ג'נה גלצר, שהשתתפה או כתבה כסופרת צללים יותר מ-30 ספרים שראו אור בהוצאות גדולות. "בדיוק לזה אני מצפה כשאני נכנסת לשיתוף פעולה" היא אומרת, "אני עדיין מחשיבה עבודה שכזו כ'ספרות צללים', כי הספר נכתב בקולו של הלקוח, אבל אני מעדיפה שהתפקיד שלי לא ישמר בסוד".

דן גרשטיין, מייסד חברת 'גותהם סופרי צללים', מדגיש שז'אנר ספרות הצללים עובר שינוי מבורך בעשור האחרון. "שמתי לב למספר הסופרים והמחברים המוכשרים שמחפשים עבודה כסופרי צללים כדי לנסות אתגרים חדשים ולהעשיר את ההכנסות שלהם".

ובעוד שחלק מסופרי הצללים הפעילים מרגישים שהם מזניחים את מטרותיהם הספרותיות בכך שהם כותבים עבור אחרים, ישנם סופרים שמרגישים כי כתיבת רפאים היא הדרך המושלמת למימוש כישוריהם. "הבנתי שאני אוהב להיות אנונימי", אומר דיבס באר, עיתונאי ומחבר כמה ספרי זיכרונות ידועים בשמם של אחרים, שהגיעו לרשימות רבי המכר.

חלק מהאנשים רואים את הכתיבה המשותפת, בה מעורבים סופרי צללים ולקוחותיהם כמטעה, וכזו שעלולה למנוע הזדמנויות מסופרים מוכשרים, שעדיין לא זכו ל'שם'. "זה משגע אותי שדוגמנית יכולה 'לכתוב' ספר בישול ולהזדהות לנצח כ'סופרת'", אמרה העיתונאית ג'סיקה קא

סיטי, "בזמן שסופרים רציניים חייבים להסתתר מאחורי התואר סופר צללים לנצח. דעתי היא שהסלבריטאים האלה מחפשים תירוץ כדי שייקחו אותם ברצינות רבה יותר, או שהם מבקשים להיחשב כאינטלקטואלים. העובדה שהספרים שלהם נכתבים על ידי מישהו אחר היא אפילו יותר אבסורדית ממה שהם מבקשים להיות".

בסופו של יום, כתיבת רפאים הפכה לעסק גדול, וצומחת גם בישראל. יש הטוענים שהיא עשויה להועיל לתעשיית הספרים בכלל. גרשטיין מסכם זאת כך: "הוצאות ספרים השתחררו סוף סוף מהמבנה המלאכותי של 'מחבר כמחבר' והצטרפו כמעט לכל מדיום יצירתי אחר בהכרה בכך שסיפור סיפורים תמיד היה מבוסס על שיתוף פעולה ונהנה מהרבה קולות ונקודות מבט, שמגיעים יחד כדי ליצור משהו גדול מסכום חלקיו".

הרשמה לניוזלטר כתיבה שיווקית של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות, מחקרים, מדריכים ונגיעות של הומור מעולם הכתיבה השיווקית והמדיה החברתית

הרשמה לניוזלטר-ספרים של כותב טוב תעשיר אותך בחדשות מעולם הספרים וכתיבתם, ביקורות ספרים, מדריכים ונגיעות של הומור על ספרים, כתיבה, סופרים, סופרי צללים ולקוחותיהם

רוצה לכתוב ספר אבל אין לך זמן או יכולת לעשות זאת לבד? זה בשבילך